У відповідь на публічні звинувачення Міністра інфраструктури керівництво залізниці оплікувало на своєму сайті відповідь під грифом “6 міфів про «Укрзалізницю». “Zалізниця без корупції” вирішила проаналізувати та дати свою оцінку змінам в УЗ.
Ми не будемо зосереджуватись на описі обгрунтування передачі залізниці в підпорядкування Кабміну, а зосередимось на реформах та змінах, про які звітує Правління.
Чи має ПАТ «Укрзалізниця» чітку стратегію розвитку?
- Думка керівництва Укрзалізниці:
“Ще в серпні минулого року ПАТ “Укрзалізниця” надало Мінінфраструктури план пріоритетної роботи правління. План було представлено і обговорено на нараді в Мінінфраструктури. Цей план передбачає пріоритети за усіма напрямками роботи компанії та виділяє чотири стратегічні напрямки: 1. Створення нової ефективної моделі управління та регулювання залізничного транспорту, завдяки чому має підвищитися ефективність та конкурентоспроможність галузі. 2. Створення європейської системи забезпечення безпеки перевезень на залізницях. 3. Забезпечення доступності та покращення якості залізничних транспортних послуг. 4. Удосконалення логістичних технологій та інтеграція в міжнародні транспортні системи.
У листопаді минулого року правління ПАТ “Укрзалізниця” затвердило стратегічну програму технічного розвитку залізничного транспорту на період до 2021 року та також надало його Мінінфраструктури.
За програмою оновлення рухомого складу на 2017-2021 рр. передбачається придбання та модернізація 96 тис. одиниць техніки та модернізація інфраструктури на загальну суму 108 млрд.грн. Це наймасштабніший план технічного оновлення за всі роки існування компанії”.
2. Думка редакції:
Стратегія – слово досить багатозначне. Суспільству однозначно бракує інформації про те, що саме буде з компанією через рік, два, десять років.
Як буде здійснюватись розподіл сфер вантажних і пасажирських перевезень, що буде відбуватися з філіями і регіональними філіями, що чекає на структурні підрозділи і зрештою, що значить “нова ефективна модель управління та регулювання залізничного транспорту”?
На сьогоднішній день громадськість не має доступу до покрокового алгоритму дій правління Укрзалізниці в питанні її реформування. Поодинокі викиди інформації дають дуже загальне враження і досить складно судити про ефективність таких планів не маючи перед собою єдиного документа, в якому описана ця “стратегія”.
3: Що зробило керівництво УЗ для реформування галузі ?
- Думка керівництва Укрзалізниці:
“По-перше, розпочато системну перебудову компанії та створення вертикально-інтегрованої структури: 6 залізниць і понад 50 підприємств об’єднано з подальшим розділенням за функціональними напрямками – пасажирські перевезення, вантажні перевезення і т.д. Це дасть змогу оптимізувати фінансування, оперативніше виявляти і ліквідувати існуючі проблеми.
По-друге, запущено проект переходу на електронний розподіл вагонів – IT-систему автоматичного розподілу вагонів, аби унеможливити корупцію. Перший рухомий склад, що розподіляється автоматизовано, – цементовози та криті вагони. Це приблизно 10% від парку, яким управляє філія «Центр транспортної логістики». А в цьому році буде здійснено перехід на автоматизований розподіл всіх вантажних вагонів.
По-третє, розпочато масштабне технічне оновлення рухомого складу: у 2016 році придбано 1020 вантажних вагонів (у 2015 р.- 26 вагонів ), відремонтовано більше 30 тис. вантажних вагонів при плані 19 тис. вагонів, замовлено 21 пасажирський вагон (поставлено 9), тоді як у 2015 р.- 0 вагонів,
відремонтовано поїзд Шкода, більше 7 тис. локомотивів (+15% до 2015 р). Розпочато програму виробництва вантажних вагонів на власних потужностях – близько 400 штук. З 1 вересня кількість доступних вагонів збільшилася на 2,5 тис. Досягнуто домовленостей про закупівлю піввагонів за кредитні кошти ЄБРР у 2017 році – до 3 тис. од.
Як результат – збільшення перевезення у внутрішньому сполученні до 174,3 млн тонн (+7,7% до 2015 р). Через зменшення перевезень з Росії у минулому році дійсно зафіксоване падіння транзитних перевезень. Але вступ до Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту, який відкриває ринок перевезень з ЄС до Китаю, дозволить збільшити обсяги транзитних вантажів”
2. Думка редакції:
По-перше, про брак інформації стосовно перебудови компанії ми зазначили вище. Також до кінця не зрозуміло які саме зміни в чиїй відповідальності знаходяться, терміни проведення цих змін і так далі.
По-друге, перехід на автоматизований розподіл вагонів це дійсно позитивний крок, але оцінювати цю реформу і якість її впровадження варто все ж таки вже після її втілення. Початок реформи це ще не успіх, успіх – це ефективне втілення реформи.
По-третє, дані в техніному оновленні рухомого складу багато в чому не об’єктивні.
Дійсно в минулому році залізниця зробила прорив в закупівлі вантажних вагонів. Знову ж таки важко зарахувати цей успіх на рахунок нинішнього правління, адже приступило воно до роботи тільки влітку, а формування позитивних тенденцій в наявністі ресурсів для закупівлі вагонів почалися ще до цього.
Так залізниця завершила 6 місяців своєї роботи з прибутками 1,5 мільярдів гривень, при надходженнях від перевезень 28,8 мільярдів. При цьому за друге півріччя Укрзалізниця отримала 33,8 мільярдів доходу від послуг перевезень. Підвищення доходу на 5 мільярдів за 6 місяців сталося через збільшення обсягів перевезень та тарифів на вантажні перевезення.
Тобто передумови для наявності вільних фінансів для закупівлі вагонів і дизпалива сталися за рахунок позитивних тенденцій, а не оперативного втручання правління.
В позитив дійсно треба віднести збільшення інвестицій від європейських інвесторів, які дозволять реалізувати маштабні проекти, зокрема електрофікацію ділянки обслуговування депо Миколіїв і можливу закупівлю нових вагонів за кредитні кошти ЄБР.
Цифри про проведені ремонти рухомого складу на жаль є не об’єктивними. Звітувати про проведений ремонт 7 тисяч локомотивів і не говорити про те, що це деповські ремонти, які покликані підтримувати зношений рухомий склад в експлуатаційному стані – це схоже на недоговорювання. Реальна ж картина полягає в тому, що 2000 локомотивів знаходяться за межею свого нормативного терміну експлуатації. Це застаріла техніка, яка зійшла з конвеєрів виробництва здебільшого ще в 70-ті роки минулого століття.
Укрзалізниця провела майже пів сторіччя без суттєвого оновлення тягового рухомого складу. Ігнорування серйозності цієї проблеми може призвести до дуже трагічних наслідків.
Домовленості про оновлення рухомого складу перебувають і досі на стадії підписання мемондарумів. І 9 локомотивів, які планує придбати залізниця в майбутньому році – це скоріше ложка меду в бочці з дьогтем.
4: Як керівництво УЗ вирішує проблему закупівель пального, які кроки зроблено для здешевлення закупівель?
- Думка керівництва Укрзалізниці:
Перехід за закупівлі через ProZorro дозволив у минулому році зекономити понад 500 млн грн. Щодо закупівель пального, то за результатами минулого року УЗ загалом закупила пальне дешевше ринкової вартості. Зокрема, у грудні компанія купила дизпальне майже на тисячу гривень дешевше за одну тонну, ніж оптова вартість. При цьому за двома останніми контрактами зекономлено майже 40 млн грн.
У цьому році УЗ має намір оптимізувати закупівлі пального – вартість буде визначатися за формульним розрахунком з прив’язкою до показників Platt’s. З цією метою Укрзалізниця звернулася до Мініфраструктури з пропозицією провести централізовану закупівлю ліцензій на використання інформаційних бюлетенів Platt’s. Сама ж «формула», розроблена Укрзалізницею після обговорень з нафтотрейдерами, знаходиться на розгляді в Антимонопольному комітеті України.
Наразі запас пального становить 10 діб та найближчим часом буде збільшуватись.
2. Думка редакції:
Перехід на формульне визначення ціни пального безумовно правильний крок. Але поки ми бачимо продовження практики підписання додаткових угод з постачальниками про підвищення ціни на паливо майже відразу після проведення тендеру.
Так з ТОВ “ВОГ АЕРО ДЕТ” Укрзалізниця уклала договір 11.01.2017р. за результатами тендеру від 23.12.2016р. на 467,99 мільйонів за 25 тисяч тон пального. 16 січня УЗ уклала додаткову угоду про підвищення ціни до 515,2 мільйонів гривень за тіж 25 тисяч тон пального. Причину підвищення аргументували збільшенням акцизу на ввезення/виготовлення дизпалива (з 95 євро за 1000 літрів до 125 євро).
Вже 25 січня залізниця уклала іще одну угоду, тепер про зменшення об’єму пального за тією ж ціною. Тепер 515,2 мільйони коштує вже 22 731 тона пального, а не 25 тисяч, як було раніше.
Тоді як середня вартість дизпалива на ринку зросла на 6,5%, ціна дизпалива для Укрзалізниці зросла на 21% .
5: Що вже зроблено для покращення сервісу пасажирських перевезень?
- Думка керівництва Укрзалізниці:
У минулому році до пасажирських поїздів передано понад 200 тис. нових комплектів білизни. Збільшено пропозицію місць у поїздах за рахунок відміни деяких видів броні. Повернуто на маршрут швидкісний поїзд Шкода. Розпочато оновлення пасажирського рухомого складу. Створено мобільну версію сайту придбання квитків booking.uz.gov.ua. Вперше до створення розкладу руху були залучені представники громадськості. Запущено перший міжнародний швидкісний поїзд Київ – Перемишль, в новому графіку руху 24 нові пасажирські поїзди.
2. Думка редакції:
Багато питань залишається щодо якості постільної білизни та прозорості її закупівлі, про що ми вже писали в розслідуванні “Мільйонні схеми на закупівлях постільної білизни“. Багато нарікань є й на елктронні квитки, за якими час від часу пасажирів не пускають до потягів.
Дійсно успіхом можна назвати запуск нових поїздів європейського сполучення. Поїзд Київ-Перемишль показав, що наявність швидких потягів прямого сполучення з ближнім європейським зарубіжжям той крок, якого давно не вистачало Україні.
6: Як керівництво УЗ бореться з корупцією?
- Думка керівництва Укрзалізниці:
Головний чинник у боротьбі з корупцією – перебудова системи і зменшення впливу «людського фактору». Наприклад, перехід не електронний розподіл порожніх вагонів. Разом з тим у минулому році фахівцями Департаменту безпеки (створений у березні 2016 р.) проведено понад 70 службових перевірок, по 31 з яких матеріали направлено до правоохоронних органів (із них по 8 відкриті 9 кримінальних проваджень, 2 матеріали приєднано до існуючих проваджень, 19 на розгляді, і лише по 2 відмова). Спектр проведених перевірок охоплює тендерні закупівлі та договірну роботу, майнові та земельні відносини, енергетику та електропостачання, локомотивне та пасажирське господарства, тощо. Загальна сума заподіяних збитків від корупційних дій склала понад 1 млрд грн.
2. Думка редакції:
Сумнівні закупівлі Укрзалізниці продовжуються навіть з переходом на ProZorro. Репутація державної компанії серед постачальників залишається однією з найгірших в країні. Залізниця відміняє 48% своїх закупівель, встановлює непрозорі умови тендерів, обмежує конкуренцію і часто йде на порушення закону.
Єдиний вихід в боротьбі з корупцією в закупівлях є створення органу, який не просто констатуватиме корупцію пост-фактум і передаватиме матеріали на розгляд правоохоронців (досудове розслідування триває роками, впродовж яких схеми повторюються). Цей орган має виявляти загрози ще на стадії оголошення тендерів, а винні в порушенні відкритих конкурентних умов мають притягуватись до дисциплінарної відповідальності і звільнатись з компанії.
Висновки редакції:
До здобутків нинішнього правління Укрзалізниці ми віднесемо позитивні тенденції в питаннях розподілу вагонів та переходу на формульну зміну цін на пальне. Також успіхом є проведення стратегії запуску нових “європейських” потягів, які роблять поїздки українців за кордон більш зручними. Істотними плюсами також є маштабні закупівлі вантажних вагонів і вдала політики переговорів із зовнішніми інвесторами.
Головною невдачею року можна назвати відсутність ефективної реформи виявлення і попередження корупції. Фігуранти сотень кримінальних справ продовжують працювати на тендерних жнивах залізниці. Також мінусом є відсутність публічного плану реформування компанії з покроковим алгоритмом дій. Що ми матимо через рік, два, десять років і як ми будемо оцінювати ефективність цих змін. Останнім, але не менш важливим мінусом є те, що компанія не представила послідовного плану оновлення тягового рухомого складу у найближче десятиліття. На жаль меморандуми не є контрактом і ні до чого не зобов’язують сторони. Тож говорити, що найближчий рік-два в Україні почнеться виробництво нових локомотивів досить складно.
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.