Медіапроект ZБК було засновано 4 роки тому за підтримки Transparency International Ukraine з метою пролити світло на чисельні корупційні схеми в Укрзалізниці. В ті часи про корупцію в залізниці ходили легенди і чутки, проте масштаби її проявів не були відомі широкому загалу через дефиціт об’єктивної інформації про зловживання. Тему корупції на Укрзалізниці боялися підіймати, чисельні розкродання лишалися непоміченими суспільством.
Наступні роки відбувся прорив інформаційної блокати зловживань в найбільшій державній компанії і команда ZБК щаслива, що стала рушієм цього процесу. Тема корупції в УЗ перестала бути табу. Майданчик ZБК став місцем, де кожен читач міг отримати доступ до інформації про зловживання і їх наслідки.
Минуло 4 роки, проект “Zалізниця без корупції” розповів понад 1000 корупційних історій, в яких ми намагалися чесно і відверто говорити про ті проблеми, які несуть з собою корупційні прояви.
Водночас, аналізуючи наявну ситуацію команда ZБК розуміє відсутність подальшої нагальної потреби в функціонуванні такого проекту. На щастя зараз інформація про зловживання в Укрзалізниці досить швидко стає загальновідомою. На привеликий жаль результати розголосу цієї інформації не мають тих наслідків, на які хотілось би сподіватись.
Більшість кримінальних справ стосовно зловживань в Укрзалізниці застрягли в багаторічних судових розглядах або відверто гальмуються правоохоронними органами. Попередні зміни керівництва компанії не призвели до впровадження прозорих і ефективних рішень, які пропонувало ZБК в своїх рекомендаціях Укрзалізниці. Укрзалізниця не запровадила анонсовану ще 5 років тому реформу системи “комплаєнсу”, не запровадила прозорі і відкриті принципи кадрових призначень топ-менеджерів компанії, не запровадила рекомендації ZБК щодо реформування системи закупівель, трансформування функцій та інші рекомендації.
Всі рекомендації ZБК розміщені на сторінці Дослідження
З огляду на це команда ZБК припиняє діяльність медіа-проекту. Проте це не означає кінець боротьби! Ми були щасливі писати для вас та інформувати про головні проблеми найбільшого державного активу.
Головні розслідування ZБК, які варто пригадати:
1. ФІРМИ ОДНОГО ДНЯ: ЯК ДУБНЕВИЧІ, АХМЕТОВ І КРАСНОВ РОЗДІЛИЛИ МІЛЬЯРД УКРЗАЛІЗНИЦІ – 2016 рік.
Чим завершилося розслідування: очільнку транспортного комітету ВРУ Ярославу Дубневичу та іншим організаторам схеми оголошено підозру. Справу скеровано до суду. Орган слідства – НАБУ.
2. СУМСЬКА «СУПЕРПРОКЛАДКА» ЗА 6 МІСЯЦІВ ІСНУВАННЯ ОТРИМАЛА 90 МІЛЬЙОНІВ ВІД УЗ – 2017 рік.
Чим завершилося розслідування: СБУ викрила підпільний цех, через який відновлювали та продавали б/в запчастини як нові на Укрзалізницю. Сума таких операцій склала 400 млн. грн. Пізніше справу “злила” ГПУ, якій передали розслідування.
3. ZБК ПЕРЕВІРИЛО З ЧОГО СКЛАДАЮТЬСЯ ТУАЛЕТИ-МІЛЬЙОННИКИ, ЯКІ ЗАКУПОВУЄ ЗАЛІЗНИЦЯ – 2017 рік.
Чим завершилося розслідування: За зверненнями ZБК АМКУ оштрафував на понад 60 млн. грн. учасників тендерів, які в змові розігрували тендери із завищеною вартістю на постачання комплектуючих пасажирських вагонів.
4. ВСТИГНУТИ ЗА 14 ДНІВ: ФІРМА, ЗАСНОВАНА МІСЯЦЬ ТОМУ ВИГРАЛА 90 МІЛЬЙОНІВ В ТЕНДЕРАХ ВАГОНОРЕМОНТНИКІВ – 2017 рік.
Чим завершилося розслідування: В подальшому не вдалося знайти жодних слідів існування ТОВ “Сота Україна”, яка виграла тендерів Укрзалізниці на 1,5 млрд. грн. Проте ні ГПУ, ні ДФС за числельними зверненнями ZБК не знайшли ознаків злочинної діяльності віртуальної компанії. Зв’язки компанії ведуть до бізнес-імперії Ахметова.
5. КВИТКОВИЙ СЕРВІС ДЛЯ МАРШРУТУ КИЇВ – БОРИСПІЛЬ ХОЧУТЬ КУПИТИ ЗА РЕКОРДНІ 21 МІЛЬЙОН ГРИВЕНЬ ПО ПЕРЕГОВОРНІЙ ПРОЦЕДУРІ – 2018 рік.
Чим завершилося розслідування: Держаудитслужба визнала незаконною пряму закупівлю квиткового сервісу, контракт було зупинено. НАБУ проводиться розслідування зловживань колишнього керівництва УЗ.
6. ДЕПУТАТСЬКИЙ КОМПРОМІС: ГРАНОВСЬКИЙ І ПОНОМАРЬОВ ПРОДАЛИ ЗАЛІЗНИЦІ ОЛИВИ НА 30% ДОРОЖЧЕ ВІД РИНКУ – 2018 рік.
Чим завершилося розслідування: Монополія компаній, пов’язаних з Грановським та Пономарьовим зруйнувалася після зміни влади в Україні. Проте до закупівль олив Укрзалізниці залишилося багато питань. УЗ так і не скасувала сумнівну процедуру допуску до застосування олив, яку впровадили в часи Кравцова.
7. ФІРМА «ФІЗРУКА» І «ФІКТИВНИК» ЗАРОБИЛИ ПОНАД ЧВЕРТЬ МІЛЬЯРДА НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ОБЛАДНАННІ – 2018 рік.
Чим завершилося розслідування: Попри чисельні розслідування ZБК щодо чорного ринку торгівлі б/в запчастинами вантажних вагонів і російським імпортом, всі кримінальні справи “зливаються” Генеральною прокураторою України. Щороку на залізниці фіксують понад 150 тисяч фактів крадіжки частин вантажних вагонів. Більшість з них потрапляють на чорний ринок і поставляються залізниці під виглядом нових.
8. ЗАЛІЗНИЦЯ “ЗЛИЛА” 12 МІЛЬЙОНІВ НА ВЕРТОЛІТ, ЯКИЙ НЕ ЛІТАЄ – 2018 рік.
Чим завершилося розслідування: Попри чисельні звернення до Укрзалізниці та Уряду вертоліт так і не був переданий на баланс державних органів, в яких є об’єктивна потреба в повітряному транспорті. Укрзалізниця продовжує витрачати мільйони на утримання вертольоту, який не літає.
9. “ТАЄМНИЙ АГЕНТ” УКРЗАЛІЗНИЦІ АБО ХТО ТАКИЙ МІСТЕР ДЖАКЕЛІ? – 2017 рік.
Чим завершилося розслідування: За кілька місяців після сумнівного призначення нікому невідомого менеджера, його спіймали на вимаганні хабаря в 300 тис. дол. Пізніше Джакеллі вийшов під заставу в 1,4 млн. грн. В 2019 році ГПУ остаточно “злила” справу про хабар. З травня 2019 року відсутні будь-які судові рішення по цьому провадженню.
10. НА СВОЇ РЕЙКИ: ЯК ЗАЛІЗНИЦЯ ВИРІШИЛА ВІДДАТИ РЕМОНТ РУХОМОГО СКЛАДУ ФІРМАМ З ВЕЛИКОЇ ДОРОГИ – 2017 рік.
Чим завершилося розслідування: Через суспільний розголос вдалося зупинити скандальні закупівлі. Однак пізніше, під час аудиту Південно-Західної залізниці буде встановлено, що філія уклала прямі контракти на проведення ремонту рейкових автобусів і не звітувала про них. Таким чином приховавши порушення. З 2020 року Укрзалізниця почала активно замовляти послуги з ремонту вузлів і систем локомотивів і поїздів у скандальних фірм-одноденок.
Читайте також головну трилогію про корупцію на Укрзалізниці від команди ZБК:
КОРУПЦІЯ В УКРЗАЛІЗНИЦІ ЗАТЬМАРЮЄ РОЗКРАДАННЯ УКРОБОРОНПРОМУ
КОРУПЦІЯ В УКРЗАЛІЗНИЦІ ЗАТЬМАРЮЄ РОЗКРАДАННЯ УКРОБОРОНПРОМУ. ЧАСТИНА ІІ: «ОПЕРАЦІЯ КОРПОРАЦІЯ»
КОРУПЦІЯ НА УКРЗАЛІЗНИЦІ ЗАТЬМАРЮЄ РОЗКРАДАННЯ УКРОБОРОНПРОМУ: ЧАСТИНА ІІІ – З РОСІЇ В ТРИДОРОГИ
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.