Закупівлі залізниці мають безліч темних сторінок в історії. Не останнє значення в них відіграли розіграші фірм дуже наближених до політичної еліти. «Zалізниця без корупції» дізнавалася як державна залізниця переплатила за посередництво олігархату в двох тендерах понад 100 мільйонів гривень.
Історія успіху ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС» нагадує сюжет кінострічки. Фірма, яка проіснувала 3 роки не маючи жодної перемоги в державних тендерах протягом одного дня отримала 200 мільйонів гривень від Укрзалізниці і “зникла”.
Джек-пот по-українськи для ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС» відбувся 15 червня цього року. «Центр забезпечення виробництва» ПАТ УЗ оголосила досить дивний тендер на 76 лотів, більшість з яких складали так звані «ремкомплекти рейок рамних» та хрестовини стрілочних переводів. При чому назви різних лотів дуже часто повторювалися і взагалі складується враження, що тендер було пороблено з однією метою – приховати реальний обсяг закупівлі.
На тендер подали пропозиції 4 компанії але попри ідентичність назв ці компанії чітко розділилися на два тандеми. ТОВ «АРГО» і ТОВ «АКБ ТЯЖМАШКОМПЛЕКТ» розіграли між собою 47 лотів – в усіх тендерах перемогло ТОВ «АРГО». ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС» і ТОВ «Трастінвест холдинг» сперечалися за решту 29 пунктів – всі 29 забрало ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС».
При цьому пари ділили тендери зовсім не по назві чи виду товару, адже на абсолютно аналогічні лоти йшли по черзі то один тандем то інший. Це вказує на змову всіх чотирьох учасників. До того ж цінові пропозиції учасників також були дуже схожими.
Дубневичі:
ТОВ «АРГО» і ТОВ «АКБ ТЯЖМАШКОМПЛЕКТ» дуже часто й раніше зустрічалися в одних і тих же тендерах. Що вказує на роль номінального конкурента «АКБ ТЯЖМАШКОМПЛЕКТ» яке спеціалізується на запасних частинах до локомотивів і вагонів і не має досвіду поставки колійного обладнання.
Але ні переможець закупівлі на 300 мільйонів гривень ТОВ “АРГО” ні його конкурент не є виробниками продукції яку пропонували залізниці.
Після підписання договорів з Укрзалізницею ТОВ «АРГО» перерахувало кошти на рахунки ТОВ «Корпорація КРТ», єдиним власником якої є непримітне ТОВ «Агропромислове підприємство «Львівське», яке б нічим не привертало уваги якби його власниками не були народні депутати Ярослав та Богдан Дубневичі. При чому Ярослав Дубневич являється головю транспортного комітету Верховної ради, а отже має вплив на керівництво Укрзалізниці.
По факту причетності нардепів від фракції БПП до привласнення держкоштів НАБУ відкрило кримінальну справу і з’ясувало, що ТОВ «Корпорація КРТ» також не була виробником поставленої залізниці продукції. Отримавши кошти від ТОВ «АРГО» «корпорація» братів Дубневичів придбала товар у Дніпропетровського стрілочного заводу за ціною на 20% нижчою, ніж заплатила залізниця. Тож доля нардепів за посередництво в даній угоді склала від 35 до 50 мільйонів гривень за оцінками детективів НАБУ.
Ахметов:
Повернемося до інших учасників парних забігів залізниці на пів мільярда гривень. Конкурент «фірми одного дня» ТОВ «СПЕУКРРЕСУРС» ТОВ «Трастінвест холдинг» належить кіпрському офшору Ріната Ахметова «ЛЕМТРАНС ЛІМІТЕД». Участь донецького олігарха в цьому тендері зовсім не випадковість. Неймовірний успіх «СПЕЦУКРРЕСУРС» пов’язують з тим, що ця фірма виконала роль гаманця Ахметова.
Так ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС» за три роки свого існування мала показник чистих продажів 3,1 мільйони гривень. При цьому всі 3 мільйони компанія напрацював в 2014 році,а в 2015-му взагалі мала 0 в показнику діяльності.
На даний момент підприємство зареєстроване в Києві за адресою б-р Шевченка 33-б, де приписані ще близько 20 різних компаній. Фірма має всі ознаки фіктивної, адже її штат налічує всього 2 працівника і вона не мала досвіду виконання аналогічних угод на момент підписання контракту. Тож «Центр забезпечення виробництва» УЗ просто не мав права підписувати угоду з компанією яка не має ні виробничих ні фінансових можливостей виконувати такі договори. Але підписав.
За один день 15 червня компанія отримала від залізниці 193,7 мільйонів гривень. При чому так як вартість товарів «СПЕЦУКРРЕСУРС» була майже однаковою з ТОВ «АРГО» ми можемо констатувати, що ціна новачка держзакупівель явно не була ринковою.
За інформацією ZБК кінцевим постачальником товарів через ТОВ «СПЕЦУКРРЕСУРС» також став виробник колійних елементів стрілочних переводів ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод», а різниця в ціні осіла в кишенях осіб наближених до олігарха Ріната Ахметова.
Таким чином Ахметов і брати Дубневичі розділили між собою бюджетний пиріг залізниці в 500 мільйонів гривень не привертаючи до себе особливої уваги.
Краснов:
ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод» належить чотирьом кіпрським офшорам, які в свою чергу належать фізичним особам українського громадянства, імена яких не розкриваються. За інформацією ЗМІ раніше акціонером заводу був дніпровський олігарх Загід Краснов, який нібито і зараз продовжує контролювати виробництво. З грудня 2015 року Краснов став секретарем Дніпровської міської ради під головуванням бізнес-партнера Ігоря Коломойського, засновника партії УкрОП Бориса Філатова.
Краснов і Ахметов уже зустрічалися в закупівлях Укрзалізниці і тоді показали вміння «знаходити компроміси».
2 липня 2015 року попередник «Центру забезпечення виробництва» «Укрзалізничпостач» провів як крапля схожий тендер на 64 лоти з таким ж назвами. Тоді участь в тендері брали вже знайоме ТОВ «Трастінвест холдинг», ТОВ «Дніпрозалізничпостачання» (з оточення Краснова) і ПАТ «Дніпропетровський стрілочний завод».
20 лотів за аналогічною схемою забрало ТОВ «Трастінвест холдинг» Ріната Ахметова, а решту 44 лоти «Дніпропетровський стрілочний завод».
Як бачимо влітку 2015-го олігархи розібралися без присутності фірм братів Дубневичів. Щоправда і ціна на товар була на 10-13% нижчою ніж цього року.
2015-го “Трастінвест Холдинг” отримало від залізниці 153 мільйони гривень, а завод Краснова – 285 мільйонів гривень. Олігархи розійшлися чекати наспного року і наступного “розпродажу” мультилотового тендеру.
2 закупівлі залізниці під копірку з майже мільярдним оборотом допомогли олігархам через свої фірми-прокладки вивести десятки державних мільйонів гривень. Службові особи Укрзалізниці заплющили очі на відсутність досвіду компаній, на їх пов’язаність з народними депутатами, підписуючи угоди, які руйнують будь-яку довіру до менеджменту державних компаній. Корупція для залізниці обійшлася надто дорого: 43 мільярди боргів, зношений рухомий склад і корумповане керівництво всіх рівнів.
7 коментарів