Найбільшим вантажоперевізником на території України безперечно є Укрзалізниця. Це і не дивно з огляду на сировинну направленість економіки. Але якщо поглянути на динаміку ринку перевезень стає зрозуміло, що УЗ стрімко втрачає свої позиції.
Частка Укрзалізниці на ринку вантажних перевезень за останні 5 років зменшилась на 9% (63% у 2014 проти 54% у 2019). Чому це сталося? Будь-який вантажовідправник вам відповість, що залізницею – це дешево, але дуже довго, максимально не прозоро та не прогнозовано, пов’язано зі значними бюрократичними перешкодами, привілейованість великих та системних вантажовідправників над всіма іншими.
Рівність доступу до послуг вантажних залізничних перевезень – один з маркерів імплементації Асоціації між Україною та ЄС і забезпечення європейських принципів функціонування залізничного транспорту.
На сьогоднішній момент ринок вантажних залізничних перевезень є непрозорим, містить колосальні корупціогенні фактори, не забезпечує рівність доступу до послуг Укрзалізниці.
Широко презентована позиція щодо того, що розподіл вагонів шляхом конкурентних аукціонів ProZorro.Продажі є достатнім і ефективним кроком врегулювання питання взаємовідносин між вантажовідправниками та Укрзалізницею не є об’єктивною з наступних причин:
- Система розподілу вагонів через аукціони була визнана АМКУ такою, що не відповідає вимогам законодавства про захист економічної конкуренції. Укрзалізниці надані рекомендації запровадити інший принцип розподілу вантажних вагонів.
- Розподіл вагонів через аукціони задовольняє потреби лише частини вантажовідправників, які мають системну та прогнозовану потребу в перевезенні вантажів. Більшість учасників ринку вантажних перевезень мають динамічну потребу в перевезеннях, що залежить від багатьох змінних факторів які неможливо прорахувати наперед. Таким чином цей інструмент можливо застосувати лише щодо частини клієнтів (резидентів).
- Розподіл вагонів через аукціони передбачає додаткові часові втрати, в період між формуванням потреби у перевезенні та задоволенням такої потреби з боку перевізника. Це фактично ускладнює процес доступу до послуг залізничного транспорту.
- Розподіл вагонів через аукціони лише частково мінімізує корупційні ризик зловживань під час розподілу вагонів. Та і то, лише для певної категорії клієнтів. Аукціонний розподіл не охоплює процеси оперативності виконання заявки на перевезення вантажу.
- Функціонування системи першочергового обслуговування клієнтів, які приймають участь в аукціонах не забезпечує принципи рівності доступу до послуг залізничних перевезень, що суперечить угоді про Асоціацію України та ЄС.
- Для клієнтів, які мають потребу в несистемних перевезеннях вантажів відсутній належний сервіс. Процес значно ускладнений виконанням ряду бюрократичних дій для отримання доступу до перевезень.
Здебільшого, на цьому етапі вантажовідправники звертаються до послуг логістичних компаній, що виступають посередниками у вирішенні бюрократичних питань та лобіювання інтересів клієнтів. Дані послуги зазвичай включають в себе корупційну складову та слугують додатковим відштовхуючим фактором.
Значну роль для малого та середнього бізнесу відіграє фактор часу, адже період від подачі заявки на перевезення до здійснення процесу здебільшого становить 15-30 діб. В існуючому процесі обслуговування клієнтів Укрзалізницєю присутні ризики зловживання службовим становищем. Гальмування процесу виконання заявки, надання пріоритетів одним вантажовідправникам над іншими, привілеї великим та системним замовникам послуг з перевезення та інші корупційні фактори є реаліями сьогодення.
В цей час для всіх залізниць Європи базовим є принцип «кожен клієнт важливий». Залізниці ЄС дозволяють отримати доступ до таких послуг як розрахунок вартості та часу перевезення он-лайн, подачі заявки на перевезення через електронний сервіс, відстеження вантажу і вагону в режимі реального часу або близькому до нього та ін.
Навіть залізниця Молдови впровадила частину таких послуг і наразі там клієнти отримали можливість відстежувати свій вантаж, дізнаватись про наявність вільних вагонів на станціях відправлення та іншу інформацію, яка мінімізує корупційний вплив та робить процес прозорим.
Єдиним шляхом усунення корупціогенних факторів є забезпечення принципу «всі бачать все». Клієнт повинен мати можливість відстежувати дотримання черговості виконання заявок, наявність вільних вагонів, он-лайн оформлення заявки. Процеси мають бути максимально автоматизовані, а людський фактор мінімізовано.
Забезпечення єдиного електронного сервісу вантажовідправника, не тільки як системи розподілу порожніх вагонів, а і як функціоналу автоматичного опрацювання заявок вантажовідправників та відстеження якості надання послуг дозволить:
Для Укрзалізниці:
- Виконати вимоги АМКУ в частині забезпечення прозорого та відкритого принципу доступу до послуг.
- Забезпечити рівність доступу до послуг залізничного транспорту. Покращити імідж серед вантажовідправників, що призведе до підвищення попиту на послуги залізничних перевезень.
- Мінімізувати корупціогенні ризики на всіх етапах виконання заявки.
- Автоматизувати та підвищити контрольованість процесів взаємовідносин Укрзалізниці з вантажовідправниками, зменшити вплив людського фактору.
- Створити прозору систему функціонування вантажних залізничних перевезень, яка є прогнозованою та зрозумілою як резидентам так і нерезидентам.
Для вантажовідправника:
- Мінімізувати час та спростити доступ до послуг залізничних перевезень.
- Отримати послуги з визначення вартості та подачі заявки он-лайн.
- Отримати доступ до інформації про черговість виконання заявки, наявність порожніх вагонів, відстеження вантажу та ін.
- Отримати рівність в доступі до послуг порівняно з іншими гравцями на ринку та усунути можливість надання корупціогенних привілеїв .
- Покращити якість сервісу.
Таким чином Єдиний електронний сервіс вантажовідправника охоплює ключові проблеми взаємовідносин між Укрзалізницею та вантажовідправника, суттєво покращує якість сервісу, прозорість та прогнозованість таких взаємовідносин, покращує міжнародний імідж Укрзалізниці та України в цілому, є обопільно вигідним кроком як для Укрзалізниці так і для вантажовідправників.
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.