Укрзалізниця – один з 29 тисяч замовників в системі ProZorro, але кожна 8-ма скарга до АМКУ подається на дії тендерних комітетів УЗ. Кожна четверта пропозиція учасників відхиляється залізницею, а переважна кількість тендерів відбуваються у формальній конкуренції. ZБК підготувало аналіз закупівель Укрзалізниці за результатами 2019 року.
За 2019 рік замовниками АТ “Українська залізниця” проведено 22 тисячі процедур закупівель на загальну суму 49 202 млн. грн. Порівняно з 2018 роком сума оголошених закупівель збільшилася на 16%.
Результати проведення закупівель:
– завершилися підписанням договору –10 730 лотів на суму 19 473 млн. грн.
– відмінені замовником – 1 314 лотів на суму 3 620 млн. грн.
– не відбулися через відсутність мінімум 2-х допущених учасників – 10 023 лотів на суму 26 109 млн. грн.
– 2165 лотів на суму 7 389 млн. грн. перейшли на 2020 рік.
Таким чином 60% закупівель (по вартості) виявилися невдалими і тільки 40% лотів завершилися укладанням договору. Цей показник є суттєво гіршим за попередні роки. Так в 2018 році відсоток неуспішних процедур складав 52,6%, а в 2017 році – 51%.
Середній показник завершених закупівель серед всіх замовників в Україні в 2019 році за даними ProZorro становить 62% та 38% невдалих закупівель. Таким чином показник АТ «Укрзалізниця» гірший від середнього в Україні на 22%.

Обсяг здійснених закупівель Укрзалізниці зменшився на 30% порівняно з попереднім роком – з 27,9 млрд. грн. до 19,5 млрд. грн. Зменшення обсягів закупівель пов’язано з різким обмеженням видатків в першій половині 2019 року в зв’язку з високим борговим наванатаженням на компанію. В першому півріччі УЗ втричі скоротила обсяг своїх закупівель, понад 50% всіх закупівель припадали на паливо-мастильні матеріали.

Таке зниження може мати негативні наслідки для забезпечення виробничих потреб залізниці та оновлення основних виробничих фондів.
АТ “Українська залізниця” протягом останніх років залишається лідером в таких негативних показниках як кількість оскаржень та кількість дискваліфікацій учасників.
В середньому 25,3% пропозицій учасників дискваліфіковано тендерними комітетами, при тому, що середній показних дискваліфікацій по Україні знаходиться в межах 12%.
За даними ProZorro за 2019 рік в тендерах філій та підприємств АТ “Укрзалізниця” подано 1 340 скарг до колегії АМКУ. Що на 37% більше ніж в 2018 році.
Загалом, протягом 2019 року колегія АМКУ розглянула 11 147 скарг щодо всіх закупівель в системі ProZorro. Таким чином 12% всіх скарг, або кожна 8-ма скарга, до АМКУ подано на дії Укрзалізниці.
В 62,5% всіх процедур спостерігається мінімальна кількість цінових унікальних пропозицій (2 учасника на лот або менше). В 2018 році цей показник складав 60,7%. Таким чином конкурентність закупівель погіршилася порівняно з передні роком.
В 69% процедурах учасник переміг без цінової конкуренції в аукціоні. В 2018 році цей показник складав 65,4%. Порівняно з попереднім роком показник погіршився на 3,6%.
На жаль АТ “Укрзалізниця” залишається одним з лідерів анти-рейтингів закупівель в Україні попри створення структур з реформування закупівель компанії і анонсовану стратегію змін.
Цікавим виглядає те, як змінилися ключові гравці в закупівлях Укрзалізниці 2018/2019 роках:
В 2019 році брати Дубневичі вперше за десятиліття вилетіли зі списку найвпливовіших гравців на ринку контрактів Укрзалізниці. Новачками серед закупівельних гігантів стали компанії “ОККО”, “Дніпропетровський стрілочний завод” та ПАТ “Укрнафта”.
Незмінною залишається роль “сірих кардиналів” закупівель УЗ – десятки компаній без статутного фонду, офісу або виробництва продовжують отримувати мільярди від Укрзалізниці ледь не з моменту свого створення. І за цими компаніями обов’язково стоять впливові зв’язки, які вирішують питання з “правильним” оголошенням тендерів, правоохоронною системою, судами і владою.
Нагадаємо, що ще в 2018 році СБУ викрила один з таких “картелів”, який розіграв 400 млн. грн. Укрзалізниці і, як виявилося, поставляв старі відремонтовані запчастини.
Детально: КОРУПЦІЯ В УКРЗАЛІЗНИЦІ ЗАТЬМАРЮЄ РОЗКРАДАННЯ УКРОБОРОНПРОМУ
Також правоохоронці розслідували незаконний вплив “смотрящих” на керівництво Укрзалізниці. Проте, поки що єдина гучна справа, яка дійшля до суду – справа Дубневича-молодшого.
Аналіз-закупівель-АТ-_Українська-залізниця_-2019-рік-друк
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.