ПАТ “Українська залізниця” стала першим державним замовником, який спробує закуповувати паливо за контрактами, в яких передбачено формульне корегуванні ціни залежно від динаміки цін на європейському ринку нафтопродуктів.
Ця спроба проведення “формульних” тендерів стала вже третьою. Попередні дві завершилися невдачею. Зокрема в минулому році мільярдний тендер на закупівлю палива було заблоковано скаргами в Антимонопольний комітет і в результаті залізниця була змушена закуповувати паливо у скандального ТОВ “Трейд Коммодіті” за ціною, що значно перевищувала ринкову. За оцінками експертів переплата “Трейду” залізницею могла складати до 100 мільйонів гривень.
Цього разу єдину спробу оскарження “формульних” тендерів вчинило ТОВ “Зеніт Склад” з орбіти ТОВ “ТД “Атлантік”. Проте ця спроба не завершилася успіхом і Антимонопольний комітет відхилив вимоги скаржника.
За результатами аукціонів в перших трьох “формульних” тендерах перемогу отримали ТОВ “Август Пром” та ТОВ “Анвітрейд”.
Тендер | Переможець | Обсяг закупівлі | Сума контракту | Ціна за тону |
UA-2017-11-23-000091-c | ТОВ “Анвітрейд” | 20 000т | 576 936 000,00 | 28 846,8 |
UA-2017-11-23-000099-c | ТОВ “Анвітрейд” | 20 000т | 572 999 000,00 | 28 649,95 |
UA-2017-11-23-000108-c | ТОВ “Август Пром” | 20 000т | 569 999 999,00 | 28 500,00 |
За даними “ЕnКorr” оптова вартість дизпалива на ринку України на дату проведення аукціону (30 січня) складала 28 890 грн/т. Таким чином “формульні” контракти Укрзалізниці всього на 0,8% дешевші за ринкові ціни. Отже залізниця зможе зекономити близько 13 мільйонів гривень на контрактах загальною сумою 1,7 мільярди гривень.
В подальшому ціна на паливо має перераховуватись відповідно показників Platt’s, які визначають динаміку цін на європейському ринку дизпалива з урахуванням курсу української валюти.
Станом на 12 лютого ціна на оптовому ринку України вже впала до 26 710 грн/т. Тобто на 7,6%.
Одночасно з “формульними” тендерами Укрзалізниця провела 5 звичайних тендерів на закупівлю ще 50 тисяч тон дизпалива.
Тендер | Переможець | Обсяг закупівлі | Сума контракту | Ціна за тону |
UA-2017-12-20-003917-c | ТОВ “ТД “Сокар Україна” | 10 000т | 284 500 000,00 | 28 450,00 |
UA-2017-12-20-003907-c | ТОВ “Август Пром” | 10 000т | 284 499 999,00 | 28 450,00 |
UA-2017-12-20-000398-b | ТОВ “Август Пром” | 10 000т | 285 999 999,00 | 28 600,00 |
UA-2017-12-20-000383-b | ТОВ “Август Пром” | 10 000т | 284 499 999,00 | 28 450,00 |
UA-2017-12-20-000379-b | ТОВ “ТД “Сокар Україна” | 10 000т | 284 500 000,00 | 28 450,00 |
Як бачимо ціни в “неформульних” тендерах чомусь все таки виявилися нижчими. Хоча аукціони проходили в один день. Щоправда на фоні зниження ціни на ринку палива потенційно ці контракти виявляться менш привабливими адже в них перегляд ціни передбачено лише за спільної згоди або у випадку зміни ціни на ринку на 10%.
При чому Укрзалізниця завжди охоче підписувала додаткові угоди на підвищення ціни у випадку подорожчання палива на ринку і не домагалася зменшення ціни у випадку подешевіння палива на ринку.
Тепер більш пильно придивимося до переможців всіх тендерів.
Єдиним представником виробника є ТОВ “Торговий дім “Сокар Україна”, який належить Державній нафтовій компанії Азербайджанської республіки. Але він отримав лише два “неформульних” контракти і має низькі шанси на отримання реального замовлення від УЗ.
Переможець чотирьох тендерів ТОВ «Август Пром» раніше торгувало мастилами але після кримінальної справи НАБУ проти “Трейд Коммодіті” перепрофілювалося і в постачальника дизпалива також. “Август Пром” було прописано в одній квартирі з ТОВ «Трейд Коммодіті», яку за інформацією в ЗМІ «кришує» бізнес-партнер депутата від БПП Грановського Андрій Адамовський.
Власником третього переможця ТОВ «Анвітрейд» є польське «Wexler Global Trading Sp z o o», а керівником – Петро Белз.
За даними сайту “Наші гроші” Петро Белз значиться засновником ТОВ «Оптімусойл», яке раніше належало швейцарській компанії «Глуско Енерджі» ізраїльського бізнесмена Нісана Моісєєва, який є другом Віктора Медведчука – кума президента Росії Володимира Путіна, представника України в Мінській тристоронній контактній групі.
За інформацією «EnKorr», холдинг «Wexler» є ексклюзивним оператором із відвантаження «трубопровідного» дизелю автомобільними партіями. Британську компанію «Wexler Global LP» ЗМІ пов’язують безпосередньо з Віктором Медведчуком.
Таким чином контракти на 2,5 мільярди гривень отримують фірми безпосередньо пов’язані з бізнесгрупами, які пов’язують з нардепом Грановським та олігархом Медведчуком. Ці фірми мають намір поставити Укрзалізниці дизпаливо здебільшого з Росії, Білорусі, Угорщини, Прибалтики та Греції.
Раніше ТОВ “Трейд Коммодіті” звинувачували в тому, що фірма “бодяжить” якісне імпортоване паливо з нелегальними нафтопродуктами, добутими підпільно на території України.
ТОВ “Трейд Коммодіті” і ТОВ “Август Пром” фігурують у кримінальному провадженні № 42016040000000844. Обидві фірми проходять по факту незаконних забудов АЗС «SKY» на території міст Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя. Також зазначається, що пальне, яке реалізується на заправках «SKY», має низьку якість, що може свідчити про недотримання технології виробництва або змішування палива з нафтопродуктами незаконного походження.
Як відомо ні ТОВ “Трейд Коммодіті” ні ТОВ “Август Пром” не мають власних виробничих потужностей для зберегіання чи відвантажання десятків тисяч тон дизпалива. Проте можливість участі таких компанії була передбачена замовником.
В тендерній документації замовник не вимагав від учасників наявність штату працівників чи матерально-технічної бази.
Отже в результаті “формульних” тендерів ми знову отримали ситуацію коли переможцями є сумнозвісні фірми з Кам’янська і оточення Медведчука. Це свідчить про те, що український ринок палива ще дуже далекий від запровадження прозорих механізмів і відкритої конкуренції. Поки контракти на мільярди гривень виграють фірми без власного капіталу і виробничих потужностей, з товаром сумнівної якості, представники виробників досить неохоче йдуть на ринок України. Зокрема ТОВ “Торговий дім “Сокар Україна” неодноразово дискваліфіковували в тендерах Укрзалізниці.
1 Коментар