Антимонопольний комітет завершив розгляд скарг учасників тендеру на закупівлю дизпалива для залізниці на майже 2 мільярди гривень. Нагадаємо, що масу критики та звернення до АМКУ викликало так зване формульне визначення ціни, за яким ціна дизпалива має переглядатись відповідно до показників видання «Platts European MarketScan», яке спеціалізується на публікації інформації про ринок нафти і палива на європейському континенті.
ЕПІЗОД І – В ОЧІКУВАННІ РІШЕННЯ АМКУ
Головною скаргою українських трейдерів було те, що показник Platts не враховує динаміки вартості транспортування палива до України, його розмитнення і транспортування по Україні.
Формула, яку запропонували в «Центрі забезпечення виробництва» УЗ, передбачає, що вартість товару має переглядатись двічі на місяць за принципом зміни ціни палива на величину, яка враховує середні коливання вартості палива за даними Platts та офіційного курсу долара до гривні.
Таким чином, якщо раптом зміняться розміри митних платежів, або ж тарифи вантажоперевезення самої Укрзалізниці, то збільшення витрат трейдерів не будуть враховані формулою ЦЗВ. Це скоріше за все призведе до того, що трейдери будуть більш обережними та залишатимуть певний запас на урахування таких випадків адже проектом договору не передбачено перегляд ціни через коливання вартості палива на внутрішньому ринку країни.
Більше того, якщо навіть такі обставини не наступлять, формула все одно допускає в собі похибку. Вартість дизпалива в Україні можна розкласти як:
Вартість палива на ринку Європи – близько 420$ за тону;
Вартість митних платежів – близько 160$ за тону;
Вартість транспортування та інші витрати – близько 200$ за тону;
Якщо вартість ринку Європи зміниться на 10%, то за умов незмінної вартості транспортування та розмитнення ціна на ринку України зміниться тільки на 5,4%.
Отже питань до формули Укрзалізниці є досить багато і проект договору, опублікований в тендері складно назвати ідеальним.
Епопея з оскарженням тендерних умов тривала майже 3 місяці і от нарешті АМКУ нібито поставив крапку в довгій пісні скарг і пропозицій, відхиливши останні звернення учасників. При цьому формула, нібито, залишається такою, якою є. Добре це чи погано сказати важко, адже похибка, закладена в формулі може зіграти на руку як замовнику так і дистриб’ютору. Все залежить від динаміки цін.
ЕПІЗОД ІІ – НА УМОВАХ «ТРЕЙД КОММОДІТІ»
Але цікавим є іще один факт – у великому тендері Укрзалізниці через чисельні оскарження розв’язка суттєву зсунулася в часі. Аукціон між учасниками має відбутися не раніше ніж 5 вересня. Договір з переможцем з’явиться не раніше ніж в кінці вересня, а от очікувати постачання палива за новим формульним контрактом варто тільки з жовтня цього року.
А на цей час Укрзалізниця не оголосила жодного додаткового тендеру, який би дозволив забезпечити виробництво паливом за прийнятною ціною на цей період.
Пригадаємо, що залізниця на сьогодні оперує контрактом з ТОВ «Трейд Коммодіті» укладеним в лютому цього року. Так як постачальник нібито відмовився переглядати ціну контракту, а вартість палива на ринку України знижувалася до 10-12%, то вже з травня УЗ купує паливо за неконкурентними цінами.
Фактично будь-який споживач палива може купити його дешевше ніж залізниця, просто тому, що договір найбільшої державної компанії не передбачав чіткого порядку перегляду ціни в бік зменшення і серйозної відповідальності постачальника за відмову від обгрунтованого перегляду.
Так як Центр забезпечення виробництва УЗ не оголосив жодного тендеру за останні 5 місяців, окрім формульного, то купувати паливо все таки доведеться у «Трейд Коммодіті» за ціною на 3-10% дорожче ніж на оптовому ринку дизпалива.
«Девіденди» ТОВ «Трейд Коммодіті» від таких умов можуть скласти понад 50 мільйонів гривень, які УЗ переплатить по відношенню до первісних умов контракту, коли ціна тендеру була нижчою за ціну ринку. Аргументи УЗ про те, що «Трейд» відмовляється переглядати ціни ніяк не виправдовують той факт, що залізниця не забезпечила наявність запасного контракту або кількох невеликих контрактів, які б дозволили купувати паливо в період з травня по жовтень за ринковими цінами.
Отже Укрзалізниця майже на пів року поринає в мінус за постачанням палива, при тому, що компанія є найбільшим споживачем «ДП» в Україні.
Що стало запорукою чергового успіху «трейдера», якого пов’язують з Грановським-Кононенком, у відносинах із залізницею? Можливо серія помилок і зволікань. А можливо і детальний план. Але в будь-якому випадку за провал хтось має відповідати.
7 коментарів