Перше півріччя закупівель 2017 року для ПАТ «Українська залізниця» стало багато в чому показовим. Якщо минулого року тендерні комітети і замовники тільки «пристрілювались» до нової системи, то останні місяці вони продемонстрували на стільки прозоро або непрозоро готова проводити свої закупівлі найбільша державна компанія.
І. ЙДЕМО НА РЕКОРДИ
За пів року Укрзалізницею було оголошено рекордну кількість закупівель – 6703 тендери на суму 20,7 мільярдів гривень. Минулого року річний обсяг закупівель не дотягнув до 25 мільярдів.
Але тільки половина цих тендерів на суму 12,4 мільярдів змогли відбутись.
Закупівлі на суму 6,2 мільярди не відбулись з причин відсутності пропозицій або дискваліфікації учасників. Найбільшими процедурами, які не відбулися є тендери на закупівлю вантажних вагонів очікуваною вартістю 3 мільярди гривень, на які не з’явились приватні вагонобудівники, вимагаючи підвищення цін.
Щоправда за місяць залізниця підвищила очікувану вартість закупівлі на понад 20% і оголосила тендери повторно (при тому, що самі вагонобудівники обґрунтовували підвищення ціни на 5%). Даний випадок вже став прецедентом для відкриття кримінальної справи Національною поліцією.
Також не відбувся тендер на закупівлю рейкових скріплень через скандал з тендерною документацією «прокладок» братів Дубневичів.
ТОП-5 ЗАКУПІВЕЛЬ, ЩО НЕ ВІДБУЛИСЯ:
Організатор | Тендер | Очікувана вартість, млн. грн. |
Філія “Дарницький вагоноремонтний завод” | вантажний напіввагон 500 од. | 499,8 |
Філія “Дарницький ВРЗ” | вантажний напіввагон 500 од. | 499,8 |
Філія “Дарницький ВРЗ” | вантажний напіввагон 500 од. | 499,8 |
Філія “Дарницький ВРЗ” | вантажний напіввагон 500 од. | 499,8 |
Філія «Центр забезпечення виробництва» | скріплення рейкове | 308,8 |
Філія “Дарницький ВРЗ” | вантажний напіввагон 250 од. | 249,9 |
Тендери на 1,6 мільярдів були відмінені самим замовником.
Найбільшими закупівлями, які відбулись є паливні тендери Укрзалізниці на 2,7 мільярдів гривень, переможцем яких стала фірма ТОВ «Трейд Коммодіті», яку пов’язують з народним депутатом Грановським. При цьому фірма підписала контракт з цінами, що були на 3% нижчими за оптові ціни на ринку але після здешевлення палива на ринку України компанія відмовилася підписувати угоду про зміну вартості. Таким чином з травня Укрзалізниця купувала дизельне паливо дорожче ніж на оптовому ринку країни, а з середини червня припинила поставки за цими контрактами.
Наступною за розміром закупівлею стало придбання пасажирських вагонів у ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» на 875 мільйонів гривень. Але й тут не обійшлося без розчарувань – крюківські купейні вагони від минулої осені чомусь стали дорожчими на 35%. Загалом вартість одного вагона виросла з 17,2 мільйони гривень до 23 мільйонів.
Також великими переможцями тендерів залізниці стали ТОВ «Дніпровагонрембуд», яке відремонтує пасажирські вагони залізниці на 500 мільйонів гривень та ТОВ «Інтерпайп Україна», яке поставить бандажі та колісні центри для колісних пар рухомого складу на 600 мільйонів гривень.
ТОП-20 ПЕРЕМОЖЦІВ ТЕНДЕРІВ УКРЗАЛІЗНИЦІ ЗА 6 МІСЯЦІВ
ІІ «АТАКА КЛОНІВ»
Майже полоивна «великих переможців» тендерів Укрзалізниці – «фірми-прокладки» та «фірми-одноденки».
ТОВ “СОТА УКРАЇНА” зареєстрована тільки 10 травня 2017 року і при цьому «прокладка» вже встигла виграти тендери на 110 мільйонів гривень. Деякі з цих тендерів розпочиналися ще до реєстрації фірми.
Детально: ВСТИГНУТИ ЗА 14 ДНІВ: ФІРМА, ЗАСНОВАНА МІСЯЦЬ ТОМУ ВИГРАЛА 90 МІЛЬЙОНІВ В ТЕНДЕРАХ ВАГОНОРЕМОНТНИКІВ
ТОВ “УКРАЇНСЬКА МАШИНОБУДІВЕЛЬНА ТЕХНІКА” зареєстрована на околиці міста Суми восени минулого року. Фірма не має нічого, окрім орендованого офісу і оргтехніки, проте має контракти з Укрзалізницею на 160 мільйонів гривень.
Детально: СУМСЬКА «СУПЕРПРОКЛАДКА» ЗА 6 МІСЯЦІВ ІСНУВАННЯ ОТРИМАЛА 90 МІЛЬЙОНІВ ВІД УЗ
ТОВ “УТМК” прославилася тим, що була зареєстрована в квартирі київської багатоповерхівки разом із 308 іншими фірмами.
ТОВ «Трейд Коммодіті» та ТОВ «Август Пром» були також прописані в одній квартирі багатоповерхівки в Кам’янському (Дніпродзержинськ). Фірми отримують мультимільйонні контракти на постачання дизпалива і олив для державних замовників, причиною чого називають «кришування» фірм бізнес-партнером депутата Грановського Адамовським.
Отже репутація та ділові якості головних постачальників Укрзалізниці залишають багато запитань. І поки компанія напружено прописує надскладні умови для сторонніх фірм, «свої» посередники виграють мультимільйонні тендери без досвіду, штату працівників і з нулем в статуному капіталі.
ІІІ. НЕПРОЗОРІ ТЕНДЕРИ
Одним з головних зловживань залізниці є вимоги тендерної документації, які звужують коло претендентів на закупівлю.
Яскравими прикладами є закупівлі туалетів пасажирських вагонів. Потенційний учасник повинен був мати не тільки 3 роки досвіду встановлення відповідних туалетів в плацкартних вагонах Укрзалізниці, а ще й надати цілий ряд листів-погоджень від профільних департаментів компанії.
Таким чином компанія залишила за собою право вибору кого допускати до тендеру.
Результат – в тендерах на закупівлю «золотих» туалетів по мільйону з гаком прийняли участь тільки 2 компанії. При чому одна – офіційний дилер іншої.
Інший яскравий приклад – закупівля кабельної продукції. Лот закупівлі в цих тендерах формується так, аби включити товари різних виробників. Таким чином участь в тендері може собі дозволити тільки посередник, який пропонує товари різних компаній. При цьому вартість закупівлі від такого посередника в 2 рази перевищує вартість продукції на ринку.
Загалом 20,8% всіх тендерів Укрзалізниці мають ознаки непрозорості проведення процедури згідно показників ризик-індикаторів модулю аналітики ProZorro.
В 79% відсотках тендерах спостерігається низька конкурентна активність учасників і близько 45% процедур мають низьку якість оголошень. Такі показники, на жаль, не можна назвати оптимістичними, тим більше коли мова йде про закупівлі на 2 десятки мільярдів гривень.
IV. НОВІ УЧАСНИКИ
В понад 6 тисячах процедур з’явилися тільки 659 нових учасників. Таким чином тільки в кожному 10-му тендері залізниці з’являються нові компанії.
При чому динаміка цього показника має негативний характер. Це може свідчити також про те, що бізнес, здебільшого, не готовий йти на тендери Укрзалізниці через складні вимоги та непрозорі процедури.
Для прикладу можемо взяти досвід мережі будівельних гіпермаркетів «Епіцентр», яка ставала переможцем в тендерах залізниці але не отримує вчасно розрахунок за поставлений товар, чекаючи місяцями оплати.
Тож наявність складних тендерних вимог, можливих проблем з оплатою та «ускладнення» при постачанні продукції складають не найкращу репутацію Укрзалізниці. Чи готова наразі компанія робити кардинальні зміни в цьому напрямку – говорити складно. А поки низька конкуренція залишається в прямій залежності з непривабливістю тендерів залізниці і як результат – десятки мільйонів переплачених компанією сумнівним фірмам.
V. ОСКАРЖЕННЯ І ДИСКВАЛІФІКАЦІЇ
З 14 625 цінових пропозицій, які надійшли від учасників в тендерах за 6 місяців тендерні комітети Укрзалізниці відхили 3084 пропозицій.
Тобто кожна 5-та пропозиція була відхилена замовником і залізниця продовжує тримати першість за цим показником серед великих замовників.
Загалом на стадії визначення переможця залізниця могла заощадити 85 мільйонів гривень, через відхилення більш вигідних пропозицій.
Також в тендерах надійшло понад 1,5 тисяч скарг від учасників. Велика кількість тендерів знаходяться в «замороженому» стані через оскарження до АМКУ.
АНТИГЕРОЇ 6-ТИ МІСЯЦІВ:
Номер |
Організатор |
Показник |
1 | Філія «Українська залізнична швидкісна компанія» | Економія в тендерах менше 1% |
2 | Філія «Дарницький вагоноремонтний завод» | Великий відсоток закупівель у фірм фіктивного сектору |
3 | Регіональна філія «Південна залізниця» | Не надання відповіді на запитання/скарги учасників в 5% випадків |
4 | Регіональна філія «Південна залізниця» | Дискваліфікація 443 учасників з 1568 (28%) в тендерах за 6 місяців |
5 | Філія «Центр забезпечення виробництва» |
Необґрунтовані завищенні вартості товарів, в тому числі після укладання договору |
1 Коментар