Після того, як протягом трьох років обсяг закупівель «Укрзалізниці» досить динамічно зростав в 2019 році настала справжня закупівельна криза. Сума всіх контрактів компанії зменшилася майже в 2 рази.
В 2019 році Укрзалізниця уклала договори за результатами проведених процедур закупівель на суму 15 924 млн. грн. За 2018 рік компанії уклала контрактів на 27 930 млн. грн. Таким чином обсяг закупівель знизився на 43%.

Загалом, сума контрактів компанії опустилася нижче рівня 2016 року, коли Укрзалізницею керував Войцех Балчун.
Найнапруженішими видалися перші 7 місяців, протягом яких компанія закуповувала здебільшого паливо-мастильні матеріали і мінімізувала видатки на інші виробничі категорії.
Щоправда це не заважало витрачати мільйони гривень на досить дивні закупівлі для адміністрації УЗ, як то пошив дорогого форменого одягу для менеджерів компанії, організації стрільби в тирі, закупівля «віп-наборів» та інше.
Причинами зниження видатків компанії в цей період стали значні обов’язкові платежі за поточними кредитами і позиками. Після випуску євро-бондів на 500 млн. дол. під 8,25% річних АТ «Українська залізниця» почала потроху оговтуватись від кризи. І хоч отримання нової позики для погашення старих – не кращий варіант та, схоже, в даній ситуації це був останній шанс перед технічним дефолтом.
Через економію в 2019 році Укрзалізниці фактично довелося відмовитись від будівництва власних вантажних вагонів зменшивши цей показник з майже 3000 вантажних вагонів до 21. Також в першій половині року залізниця поставила «на паузу» контракти на будівництво пасажирських вагонів і дизель-поїздів.
Ну і звісно ж не вдалося виконати проголошені на почтаку року показники капітальних інвестицій в 24,5 млрд. грн.
Зокрема минулого року планувалося витратити 9,6 млрд. грн. на закупівлю 3 650 напіввагонів, 15 тепловозів General Electric, 106 пасажирських вагонів і 3 дизель-поїздів. З усього переліку компанія ледь «подужала» один дизель-поїзд та 18 пасажирських вагонів від Крюківського вагонобудівного заводу.
В серпні 2019 року в УЗ вперше з’явився директор із закупівель, а пізніше і апарат контролю закупівель компанії. Вже у вересні було презентовано стратегію реформування закупівель Укрзалізниці. І в принципі результатами цієї діяльності мали би бути зміни в системних процесах компанії.
Щоправда поки значних відмінностей в тендерних процедурах Укрзалізниці не спостерігається.
Як і минулого року успішними (процедури, які завершилися укладанням договору) стали менше половини тендерів – 49,5% від всіх оголошених. 50,5% процедур завершилися безрезультатно.
Середній відсоток економії дещо зріс – з 3,3% до 3,7%, але це все ще майже на 1,5% нижче від середнього в ProZorro. До того ж найбільший відсоток економії спостерігався в тендерах квітня (5,7%) а не після оновлення команди закупівельників.
Як і раніше Укрзалізниця залишається найскладнішим замовником для учасників закупівель – кожен четвертий учасник був дискваліфікований тендерними комітетами УЗ. Загальний показник дискваліфікації склав 26% і це майже в 2,5 рази більше, ніж в середньому по Україні.
Близько 80% закупівель відбулися без цінової конкуренції або з мінімальною кількістю учасників, що теж відповідає рівню 2018 року і говорить про те, що переважна більшість закупівель компанії є неконкурентними.
Також Укрзалізниця продовжує очолювати антирейтинг оскаржень в АМКУ. З 10 800 скарг, які надійшли до колегії на рішення замовників, 1 290 подано відносно замовників УЗ.
Таким чином 12% всіх скарг до АМКУ було подано відносно дій залізниці і це при тому, що в Україні 29 тисяч організаторів і Укрзалізниця далеко не лідер за кількістю оголошених закупівель.
Тож зразковими закупівлі Укрзалізниці назвати дуже складно, проте це не завадило керівнику компанії прозвітувати про успішність цього сегменту управління компанією:
До речі в інформації керівника Укрзалізниці наявні недостовірні дані про більшу в 1,5 рази економію. Адже в 2018 році сума економії складала 730млн. грн. Тобто більше, ніж в 2019 році.
Головним трендом другого півріччя в закупівлях стали системні перемоги фірм-немовлят, які отримували мільйонні замовлення, в тому числі на ремонт залізничної техніки.
Загалом компанії, які було засновано протягом 2019 року, виграли на тендерах Укрзалізниці 325 млн. грн. Найуспішніші новачки: ТОВ «ТД «Кабель Центр» (66 млн. грн.), ТОВ «Інтер Холд Трейд» (51 млн. грн.), ТОВ «Неор Сістем Груп» (39 млн. грн.), ТОВ «Опт Торг Трейд» (27 млн. грн.) та ТОВ «Трейд Текнолоджі Груп» (15 млн. грн.).
2 коментарі