Якщо ви прийшли до крамниці і вам запропонують два однакові товари, але з різною ціною, який товар ви оберете? Мабуть, все-таки той, що коштує менше. Саме тому ви ніколи не станете успішним менеджером української залізниці.
Залізничні компанії інколи укладають абсолютно неймовірні контракти, відхиляючи пропозиції, вигідніші на десятки мільйонів. Деякі випадки парадоксів здорового глузду спеціально для вас у трьох корупційних новелах.
«ДЕСЯТЬ ІЗ ТРИДЦЯТИ»
Філія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Українські залізниці» уклала договір на придбання світильників для зовнішнього освітлення у ТОВ «ІНТЕР-ПРИВАТ». Сума закупівлі склала не багато не мало – аж 31,4 мільйони гривень. За ці кошти залізничники придбали 1386 світлодіодних світильників (785 шт. на 100Вт, 132 шт. на 150Вт, 140 на 200Вт і 329 на 500Вт).
В тендері на зазначену закупівлю брали участь аж 4 претенденти. Тож, залізниця мала змогу обирати між пропозицією ТОВ «Фінансовий Альянс» (37,3 мільйони гривень), вже згаданою пропозицією ТОВ «ІНТЕР-ПРИВАТ» та двома значно дешевшими пропозиціями ТОВ «ТД «Укрпромсвітло» та ТОВ «Сантана Ойл» (21,1 та 21,8 мільйони відповідно).
Тобто, різниця між найнижчою пропозицією і переможцем тендера склала понад 10 мільйонів гривень.
Чому ж залізниця відмовилася придбати світильники більш вигідних учасників? Можливо, питання в якості? Аж ні. Виявляється, якість не грала жодної ролі. Пропозиції ТОВ «ТД «Укрпромсвітло» та ТОВ «Сантана Ойл» були відхилені з абсолютно формальної причини – учасник не надав лист-погодження від ПАТ «Укрзалізниця». Тобто, визначальним фактором у долі 10 мільйонів гривень став не сертифікат відповідності чи ліцензія на дотримання держстандартів України, а цілий лист самого ж замовника.
Невідомо, чим керувалася «Укрзалізниця» під час священного обряду надання листів-погодження, і яку жертву довелося покласти на вівтар корупції ТОВ «ІНТЕР-ПРИВАТ» під час цієї церемонії, аби залізничні боги були схильними до них та щоб 31,4 мільйони державних коштів відправилися прямісінько на рахунки «ІНТЕР-ПРИВАТУ».
Сайт переможця залізниці також може багато чого розповісти. ТОВ «ІНТЕР-ПРИВАТ» згідно з каталогом продукції, спеціалізується виключно на теплицях та тепличному освітленні. Здавалося б, де теплиці, а де залізниці? Та виявляється, в них є багато спільного.
Варто зазначити, що на сайті так званого виробника технічних світлодіодних світильників для залізниці в каталозі продукції відсутні товари, які начебто ТОВ «ІНТЕР-ПРИВАТ» постачав залізничній компанії. Тож, є сумніви, чи існувала взагалі ця продукція. Але навіть якби й так, порівняємо виграшну пропозицію з реальними цінами на ринку.
Це пропозиція “ІНТЕР-ПРИВАТ”
А це пропозиція одного з інтернет-магазинів
Як бачимо, залізниця купила діодні світильники майже в 10 разів дорожче, ніж на ринку. І знову повертаємося до питання, наскільки логічно витрачають державні кошти посадовці залізничної компанії.
До слова, «ІНТЕР-ПРИВАТ» не перемагав у державних тендерах ні до цього, ні після.
«ПРИЧИНА Х»
Наступний випадок залізничного нелогізму ми побачимо на прикладі посадовців Львівської залізниці. Друге місце в рейтингу закупівель львів’ян за сумою контрактів після «Дніпропетровського тепловозоремонтного заводу» посідає постачальник палива ТОВ «Нафтотрейд ресурс». Такої високої позиції компанія досягла завдяки всього одному тендеру: «картки на пальне».
Сума контракту склала 23,2 мільйони гривень. Та цікаво те, що Львівська залізниця могла закупити той же товар на 4 мільйони дешевше. В тендері на придбання карток на бензин А-92, А-95 та дизельне паливо для філії «Укрзалізниці» брали участь 4 компанії: ТОВ «ТЕХОЙЛ РІЕЛТЕР», ТОВ «ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ», ТзОВ «Львів Петроліум» та ТОВ «Нафтотрейд ресурс». Два перших учасники запропонували не 23, а 19 мільйонів гривень.
При цьому різниця цін на пальне «Нафтотрейд ресурс» і конкурентами складала понад 3 гривні на кожному літрі. Але це не стало на заваді його перемоги.
Найвигіднішу пропозиції ТОВ «ТЕХОЙЛ РІЕЛТЕР» залізниця просто відхиляє, посилаючись на формальну невідповідність пропозиції умовам тендеру (не вказуючи, в чому саме полягає невідповідність). А от іншу пропозицію «ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ» конкурсний комітет наче і не помічає. Не маючи на це ніяких законних підстав, львів’яни віддають перемогу ТОВ «Нафтотрейд ресурс» при наявності більш вигідної пропозиції, яка не була відхилена!
Варто зазначити, що це найбільша закупівля пального для Регіональної філії «Львівська залізниця» (та власне для інших залізниць теж). Оскільки талони на паливо, звісно ж, не використовуються для заправки тепловозів (для цих потреб закупівлі проводяться централізовано Філією «Центр забезпечення виробництва»), виникає питання: навіщо Львівській залізниці картки на 1,144 мільйони літрів палива, які можуть бути використані тільки для заправки автотехніки? На цьому пальному один автомобіль міг би проїхати 11,4 мільйонів кілометрів, а це 29 відстаней між Землею і Місяцем.
«ШІСТЬ ІЗ ВОСЬМИ»
Як перемогти з найвищою пропозицією серед великої кількості учасників? Посібник із брудних тендерів могла би прикрасити «Південна залізниця».
Закупівля форменних костюмів залізничників обернулася справжнім фарсом. Замовник відхилив аж 6 більш вигідних пропозицій учасників і уклав договір з ПАТ «Астра Люкс» на суму майже вдвічі дорожче за інші пропозиції. Причини відмов знову ж таки суто формальні – учасники хоч мали необхідні сертифікати якості, але не вистачало то сертифікату на виробництво одягу на замовлення, то нашивка була не того розміру.
Підсумовуючи огляд деяких державних закупівель Укрзалізниці, починаєш розуміти, звідки в посадовців беруться колекції коньяків, вин, ікон, картин і чого там ще надекларують наші чиновники.
Володимир Даценко, для “Ні корупції!”
Дане розслідування проведено з використанням розширеного модулю аналітики «Prozorro», наданого Transparency International Ukraine.
2 коментарі