Минулого місяця Укрзалізниця вже втретє оголосила про початок тендеру на закупівлю дизпалива з так званою формульною ціною. Дві попередні спроби так і не увінчалися успіхом, а в результаті проваленого тендеру цього року залізниця закуповувала дизпаливо дорожче ніж на оптовому ринку та була змушена проводити “екстрені” тендери.
Прив’язка ціни контрактів на постачання тисяч тон палива до світових цін агентства Platts («Platts European MarketScan») мала би забезпечити баланс інтересів постачальників дизпалива і замовника в питанні визначення ціни в дуже нестабільному ринку дизельного палива. Проте не безпідставна критика і оскарження процедур в Антимонопольному комітеті вказала на великі проблеми в компанії.
По-перше Укрзалізниця надто недолуго представляла свої інтереси, дозволяючи маніпуляції в бік АМКУ. По -друге посадовці залізниці (умисно чи ні) провалили відстоювання інтересів компанії перед ТОВ “Трейд Коммодіті” і на тлі весняного падіння цін на ринку дизпалива, залізниця купувала пальне у останньої за неконкурентною зимовою ціною, переплативши за оцінками експертів до 100 мільйонів гривень.
Цього разу посадовці залізниці таки усунули головний спірний момент в формульному розрахунку ціни. Так раніше формула не враховувала зміни акцизних зборів в Україні і як наслідок у випадку зміни акцизу (в останнє відбувалася в січні 2017) ціна могла не відображати ринкові реалії.
Проте тендерна документація все ще залишає питання.
- ЦІНА ЦЕ НЕ ФОРМУЛА
Відповідно до Господарського кодексу України ціна є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару, який повинен застосовуватися як розмір плати.
Проте в тендерній документації зазначається, що ціна розраховується за формулою, з наступного розрахунку – ціна палива на європейському ринку (за даними Platts) + акциз + стала маржа постачальника (яка повинна враховувати витрати на доставку і прибутки).
Таке визначення не зовсім вписується в рамки законодавства. Це не означає, що перегляд ціни за певним показником в принципі неможливий. Але формула перегляду повинна бути не в “ціні” договору. Бо ціна це не формула, а конкретно визначена грошова сума.
Цілком правомірно було би внести в проект договору окремий пункт, пов’язаний з правами та обов’язками, який би передбачав, що сторони погоджуються переглядати ціни перед поставкою кожної партії виходячи з певної об’єктивною закономірності – формули.
До того ж Закон “Про публічні закупівлі” встановлює чіткі обмеження, що підвищення цін в разі їх перегляду не повинні перевищувати 10%, а від перегляду ціни не повинна збільшуватись сума контракту. Проте паливна формула цих вимог не враховує.
- НЕВРАХОВАНІ РИЗИКИ
Іще однієї підставою для оскарження формули з боку учасників тендеру є те, що формула не враховує динаміки вартості транспортування палива.
Так як більшість палива Україна закуповує за кордоном, то окрім коливання цін на самі нафтопродукти на українську ціну впливає також зміна витрат на транспортування (збільшення тарифів перевізників).
Тому логічно би було в формулу також закласти динаміку вартості перевезення (зокрема залізничним транспортом). Адже якщо Укрзалізниця підвищить тарифи на вантажні перевезення, то відповідно здорожчає і вартість транспортування і як наслідок ціна в Україні.
- СТИСЛІ ТЕРМІНИ
Оперативність постачання товарів завжди відображається на ціні. В тендерній документації УЗ вказало термін постачання палива протягом 5 днів від отримання рознарядки.
Оформити замовлення та втиснути транспортувати 10 тисяч тон в 5 днів неможливо, а значить постачальник повинен вже мати вказаний об’єм палива на момент отримання рознарядки.
Так як Укрзалізниця не надає календарного плану постачання продукції і не зобов’язує себе зазделегідь повідомляти про формування такої рознарядки постачальник має закладати потенційні витрати на зберігання тисяч тон палива на власних або орендованих складах.
При тому, що потреба залізниці в паливі є стабільною і досить прогнозованою цих витрат можна було б і уникнути, шляхом формування публічного і прогнозованого плану постачання палива.
- РОСІЯ НА КОНІ
Попри те, що Укрзалізниця планує прив’язати ціни на паливо до європейського ринку насправді трейдери палива на Укрзалізницю поставляють продукцію в основному з Росії, Білорусі та інших країн СНД.
Причиною цьому є те, що паливо на ринках Росії і Білорусі на 30% дешевше ніж в Україні.
Так ТОВ “Трейд Коммодіті” за даними Youcontrol в основному здійснює імпорт російського, туркменського та білоруського палива. Трохи менше припадає на Грецію і Прибалтику. Приблизно така ж картина і у іншого постачальника ТОВ “Елемент Нафта”.
Враховуючи, що європейський ринок може бути значно динамічнішим і чутливішим ніж ринок в Росії і Білорусі постачальники можуть розіграти на цьому виграшну комбінацію.
Можливо значно кращим варіантом для Укрзалізниці була б наявність прямих контрактів з виробниками. Бо ж насправді залізниця володіє чи не найкращою логістичною системою зберігання та транспортування палива в країні. Але мати можливість не означає успішно її реалізовувати.
Тож сподіваємось, що з третьої спроби питання обгрунтованості перегляд цін на паливо таки вийде на прозору воду. Як будуть розгортатися події ми побачимо вже в наступному році.
Читайте також: ФОРМУЛА РОЗБРАТУ: ДОРОГИЙ «ТРЕЙД КОММОДІТІ» ТА СПІРНИЙ PLATTS
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.