Кабінет міністрів України минулого тижня оголосив про початок відбору незалежних кандидатів до наглядової ради Укрзалізниці. Нагадаємо, що згідно попереднього рішення КМУ про наглядову раду УЗ до її складу мають входити 7 членів, 4 з яких є так званими незалежними членами, які обираються за результатами конкурсу.
Красива картинка про те, що більшість в наглядовій раді державної компанії нібито тепер мала би контролюватися незалежними від влади представниками, які відстоюють інтереси суспільства, може так і залишитися лише картинкою. Або ж іще гірше – стати ширмою для укріплення влади “смотрящих”.
За логікою незалежними членами мали би бути ті представники, які не залежать від влади, самої Укрзалізниці або пов’язаних з нею компаній (компанії, які можуть отримати потенційну вигоду від впливу на Укрзалізницю).
Проте одна з головних вимог визначає, що кандидат на посаду незалежного члена наглядової ради повинен мати не менше 10 років стажу в органах державної влади або керівних посадах в компаніях.
При цьому, згідно рішення КМУ “за рівних умов щодо відповідності кандидатів на посаду члена наглядової ради встановленим загальним вимогам перевага надається особам, що мають досвід роботи у великих компаніях з організації перевезень у внутрішньому та міжнародному сполученні“.
Таким чином незалежними членами можуть стати як представники влади так і представники бізнесу, пов’язаного з перевезеннями в Україні, більшість з яких мають зв’язки з бізнесом олігарха Ріната Ахметова (“Лемтранс”, “Українська транспортно-експедеційна компанія”, “Українська транспортно-операторська компанія”, “Друга вантажна компанія в Україні” та ін.).
Нагадаємо, що “Лемтранс-Транзит” та “Друга вантажна компанія в Україні” фігурують в кримінальній справі СБУ щодо впливу “смотрящих” на правління Укрзалізниці та отримання знижки на залізничні перевезення російського транзиту.
За матеріалами СБУ № 22016000000000091 від 21.03.2016 “організаторами вказаного злочинного наміру є громадяни України (інформація засекречена), які негласно контролюють фінансово-господарську діяльність ТОВ «Друга вантажна компанія в Україні» та мають корупційні зв’язки з керівниками та власниками ТОВ «Лемтранс Транзит». Вони безпосередньо надавали вказівки колишньому в.о. Голови правління ПАТ «Українська залізниця» (інформація засекречена) та членам правління щодо необхідності прийняття рішення про зниження тарифної ставки на користь ТОВ «Друга вантажна компанія в Україні».
Кінцевим власником “Лемтранс Транзит” є Рінат Ахметов, а особами, які особисто надавали вказівки правлінню Укрзалізниці називають трьох так званих “смотрящих” Укрзалізниці Сергія Шута, Станіслава Леснікова та Владислава Лебедя.
У вересні цього року до кримінальної справи СБУ № 22016000000000091 від 21.03.2016, долучили матеріали по затриманню на хабарі першого заступника Департаменту внутрішнього аудиту Укразлізниці Вахтангі Джакеллі, який вимагав 300 тисяч доларів за призначення на вакантну посаду начальника відділу аудиту регіональної філії «Південно-Західна залізниця».
Одночасно з матеріалів справи “зникають” дані про “смотрящих” Укрзалізниці та знижки для ТОВ “Друга вантажна компанія в Україні”.
Отже в підсумку, враховуючи, що кандидати з досвідом роботи в компаніях з організації перевезень, які мають перевагу перед іншими учасниками, можуть бути пов’язаними зі справою так званих “смотрящих” Укрзалізниці, відбір незалежних членів наглядової ради може лише легімітизувати незаконний вплив певних осіб на державну компанію.
Замість “незалежних” членів ми можемо отримати вірних представників влади (з десятирічним стажем, тобто мінімум 7 з яких за попередньої влади) або представників бізнесу, м’яко кажучи, з власними інтересами в цій історії.
1 Коментар