Zалізниця без корупції
  • НОВИНИ
  • РОЗСЛІДУВАННЯ
  • АНАЛІТИКА
  • КОРУПЦІЯ
  • Дослідження
  • ЧОРНИЙ СПИСОК
  • #ПЕРЕМОГИ
  • ПРО НАС
Головна  /  АНАЛІТИКА  /  Перспективи оновлення електровозів УЗ: Хто замінить іржавого Леніна?

Перспективи оновлення електровозів УЗ: Хто замінить іржавого Леніна?

ZBK 21 Грудня, 2019 АНАЛІТИКА Коментувати

Розвиток сучасної економіки поступово відтісняє залізничний транспорт з лідируючих позицій на ринку перевезень. Пальма першості переходить до автомобільного, авіаційного та водного транспортів. Україна не відстає від загальносвітового мейнстріму, де доля вантажоперевезень залізницею з 82% знизилася до майже 60% за останні 5 років. Але Укрзалізниця все ще є безперечним монополістом у сфері перевезень сільськогосподарської та сировинної продукції української промисловості.

То чим виконують вантажоперевезення? За даними АТ УЗ основну перевізну роботу виконують до 250 тепловозів та біля 750 електровозів, в залежності від пори року та транзитної завантаженості.

Щодо теплотяги, то питання зсунулось з мертвої точки з отримання в лізинг локомотивів General Electric у кількості 30 штук (хоча загалом контракт з GE мав значно амбітніші плани). Щоправда, дані локомотиви складають лише 12% експлуатаційного парку. Решта – 88% лишаються далеко за межами нормативного терміну служби.

Питання заміни вантажних тепловозів 2ТЕ10 та 2ТЕ116, середній вік яких складає понад 30 років залишається відкритим.

В електротязі основну роботу виконує “Володимир Ленін”. Адже саме це означає абревіатура ВЛ в назві основних магістральних електровозів України: ВЛ8, ВЛ11, ВЛ40, ВЛ60, ВЛ80 та ВЛ82 (всіх індексів).

Наймолодшому локомотиву ВЛ8 (постійного струму) в Україні 53 роки. А ці локомотиви перевозять не тільки вантажні, а й наприклад, приміські потяги. Основним електровозом змінного струму виступає ВЛ80 з середнім віком 40 років.

Чим загрожує використання застарілої техніки? Зменшення продуктивності праці та збільшення витрат на експлуатацію, не кажучи вже про безпеку та комфорт. Середньодобовий пробіг локомотива, задіяного в перевезенні вантажів варіюється в межах 300-500 км/добу. Тобто транзитний потяг слідує територією України як мінімум 3-5 днів без урахування простою на станціях.

Загальний же час обороту одного вантажного вагону в 2018 році перевищував 10 діб.

В новітній історії були спроби закупівлі локомотивів на заміну ВЛ8 та ВЛ80. В Україні будівництво сучасних електровозів здійснювали «Луганський ТБЗ» (який зараз знаходиться на непідконтрольній території) та «Дніпропетровський електровозобудівний завод», який перебуває в стані банкрутства та запланований до продажу Фондом держмайна України.

В останні року Україна підписала ряд меморандумів про співпрацю з французьким виробником Alstom та китайським CRRC.

Alstom. Французька компанія, один з світових лідерів локомотивобудування, створила легендарні потяги  TGV, Pendolino, локомотиви серії Prima, що налічує понад 3000 одниць рухомого складу по всьому світу. Варіантом локомотива Prima T8 для ширини колії 1520мм є  KZ8A (Казахстан). Технічні характеристики:

  • двосекційний, осьова формула 2(2O-2O)
  • потужність – 8800кВт;
  • швидкість – 120 км/год;
  • живлення – 25кВ, 50 Гц;
  • максимальна вага потяга – 9000 т;
  • вага локомотива  – 200 т;
  • навантаження від рушійних осей на рейку – 25 т.
  • тягові двигуни – асинхронні;
  • температурний діапазон робіт -25 +50 С.
Prima T8

Локомотив розроблявся з можливістю ведення бригадою з двох або однієї особи. Обладнаний автоматичною системою ведення потяга, де машиніст лише контролює процес руху. Здатний працювати по системі багатьох одиниць (зчеп з декількох локомотивів, що управляється з головної кабіни першого локомотива), обладнаний системою рекуперативного гальмування. Для комфорту локомотивної бригади передбачено клімат контроль, підігрів сидінь, холодильник, мікрохвильова піч, вакуумний біотуалет.

CRRC. Китайська корпорація, найбільший в світі виробник залізничного транспорту. Даний виробник пропонує поставки локомотива HXD2, що був розроблений спільно з тією ж Alstom на базі електровоза SNCF Class BB 47000. Адаптація даного локомотива для колії 1520мм представлена на коліях Білоруської залізниці локомотивами БКГ1 та БКГ2. Фактично, це один і той же локомотив але в односекційному та двосекційному виконанні з ідентичними вузлами та агрегатами. Технічні характеристики БКГ1:

  • двосекційний, осьова формула 2(2O-2O)
  • потужність – 9600 кВт;
  • швидкість – 120 км/год;
  • живлення – 25кВ, 50 Гц;
  • максимальна вага потяга – 9000 т;
  • вага локомотива  – 200 т;
  • навантаження від рушійних осей на рейку – 25 т.
  • тягові двигуни – асинхронні;
  • температурний діапазон робіт -25 +50 С.

Технічні характеристики БКГ2:

  • двосекційний, осьова формула 3O-3O
  • потужність – 7200 кВт;
  • швидкість – 120 км/год;
  • живлення – 25кВ, 50 Гц;
  • вага локомотива  – 150 т;
  • навантаження від рушійних осей на рейку – 25 т.
  • тягові двигуни – асинхронні;
  • температурний діапазон робіт -25 +50 С.
БКГ1

Локомотиви обладнані системою кондиціонування повітря, холодильниками, біотуалетом. Здатен працювати по системі багатьх одиниць, обладнаний рекуперативними гальмами.

Обидва виробника надзвичайно зацікавлені в українському ринку, адже мова іде про контракт на постачання 495 локомотивів. Компанія Alstom має завод по виробництву локомотивів в Казахстані, але через санкції (25% акцій належить російській Трансмашхолдинг) поставка локомотивів з цього заводу під забороною. Локомотиви CRRC постачаються для Білорусі з Датунского локомотивобудівного заводу (КНР). Французький виробник згоден на локалізацію від 10% з поступовим збільшенням до 40%.

Організацію остаточного виробництва локомотивів можна локалізувати на одному з трьох локомотиворемонтних заводів, що належать Укрзалізниці (Львівський локомотиворемонтний завод, Запорізький електровозоремонтний завод, Дніпропетровський тепловозоремонтний завод).  Або, як і у випадку з локомотивами General Electric, скористатися послугами «Крюківського вагонобудівного заводу».

До речі, сам «Крюківський ВБЗ» має розробки власного магістрального вантажного електровоза 2ЕКр12. Але поки цей варіант офіційно не розглядається.

З сучасним станом справ ми наблизилися до червоної лінії по стану рухомого складу. Перейшовши її, забезпечення перевізного процесу буде не просто нерентабельним, а й небезпечним як для працівників залізниці, так і для пасажирів. При виборі можливих варіантів подальшого розвитку треба враховувати цілий ряд факторів, щоб вкотре не втрапити в халепу.

Укрзалізниця має гіркий досвід закупівель рухомого складу без прорахунків подальшого використання та обслуговування. Закупівлі «Хюндаїв», які в перші роки відмовлялись працювати в мороз. Російські 2ЕС5К, ВЛ11М6, які страждають через нестачу запчастин та низький рівень надійності. Чеські двоповерхові поїзди «Шкода», які понад рік знаходять в неробочому стані.  Спроби власного виробництва, як ДЕ1, ДС3, ТЕП150 та ін., що не були доведені до серії і здебільшого простоюють через відсутність належної організації їх ремонту.

ДС3

Україні необхідно не тільки закупити електровози, а й організувати культуру експлуатації та обслуговування локомотивів. Адже будь-який сучасний локомотив від Alstom, CRRC чи Bombardier та радянські локомотиви ВЛ, названі іменем «вождя» пролетаріату, мають прірву в технологіях розміром в 50 років. І нам потрібно зробити не просто технологічний стрибок, а навіть телепортацію в майбутнє, адже на сьогодні Укрзалізниця відстає на десятиліття навіть від наших сусідів, таких як Білорусь та Казахстан.

Назад
Вперед

Про автора

ZBK

Схожі записи

  • Піврічний підсумок закупівель “Укрзалізниці”

    28 Липня, 2020
  • Навіщо залізниці потрібна автоматизація в розподілі вантажних вагонів

    3 Липня, 2020
  • Молдова купила американські тепловози на значно вигідніших умовах ніж Укрзалізниця

    1 Липня, 2020

Написати відповідь

Скасувати відповідь

Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.

Наш профіль на DoZorro

Випадкові записи

  • Реформування залізниці: що там в світі… 28 Лютого, 2020
  • Чим розжились члени правління Укрзалізниці за минулий рік 15 Червня, 2020
  • Анатомія корупції: як працюють корупційні схеми на «Українській залізниці» 4 Вересня, 2019
  • Після оголошення підозри сімом особам, стрілочний завод все-таки поставить свою продукцію напряму 26 Грудня, 2019
  • Популярне
  • Останні
  • Сумська «суперпрокладка» за 6 місяців існування отримала 90 мільйонів від УЗ 9 Березня, 2017 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Корупція в Укрзалізниці затьмарює розкрадання Укроборонпрому 5 Березня, 2019 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Корупція на Укрзалізниці затьмарює розкрадання Укроборонпрому: частина ІІІ – З Росії в тридороги 11 Квітня, 2019 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Залізнична шароварщина: УЗ купує вишиті рушники та вишиванки на 1,5 мільйони 31 Липня, 2019 НОВИНИ
  • Медіапроект ZБК завершує свою роботу: згадаємо 10 головних розслідувань проекту 10 Вересня, 2020 НОВИНИ
  • Оголошено тендери на купівлю сучасних засобів захисту для керівництва УЗ 4 Вересня, 2020 НОВИНИ
  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020 РОЗСЛІДУВАННЯ

Соціальні мережі

Категорія записів

  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020
  • Прокладка з луганським власником поставить залізниці сальників на 4,3 млн. грн. 27 Серпня, 2020
  • Фірми Дубневичів продовжують продавати свою продукцію Укрзалізниці 26 Серпня, 2020
  • У прокладки “СОТА УКРАЇНА” з’явився конкурент? 21 Серпня, 2020
  • Завод Укрзалізниці придбав автомобіль бізнес-класу 19 Серпня, 2020
  • Фірма, яка фіктивно ремонтувала автомобілі для поліції тепер буде ремонтувати для Укрзалізниці 18 Серпня, 2020
  • Криза не для керівництва УЗ: Оголошено закупівлі побутової техніки на 870 тис. грн. 17 Серпня, 2020
  • Фірма без працівників за півтора року отримала від залізниці 82 млн. грн. 14 Серпня, 2020
  • фірма-прокладка на російських запчастинах, за п’ять місяців, виграла 92 млн. грн. 13 Серпня, 2020

Останні записи

  • Медіапроект ZБК завершує свою роботу: згадаємо 10 головних розслідувань проекту 10 Вересня, 2020
  • Оголошено тендери на купівлю сучасних засобів захисту для керівництва УЗ 4 Вересня, 2020
  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020

Випадкові записи

  • Залізниця замовляє послуги прибирання в швидкісних поїздах на 70 мільйонів 18 Лютого, 2019
  • Залізничники купують систему відеоконференцзв’язку за 800 тис. грн. 4 Червня, 2019
  • Трейд Коммодіті зірвала поставку дизельного палива Укрзалізниці 4 Жовтня, 2017
  • Залізниця за 7 місяців витратила пів мільярда на запчастини до рухомого складу 3 Серпня, 2017
WordPress / Українська локалізація Олег Волощук