Філія «Центр забезпечення виробництва» оголосила 8 процедур закупівель олив та мастил, загальною очікуваною вартістю 534 мільйони грн. Проте переможців тендерів УЗ намагається визначити заздалегідь у тендерних вимогах.
Мова йде про закупівлю моторних, гідравлічних та індустріальних олив і мастильних матеріалів. Кінцевий строк подання пропозицій – 9 квітня, а аукціони пройдуть в середині травня.
В тендерній документації замовник визначив вимоги, яким відповідають лише обрані компанії. Для участі в закупівлі учасник має пройти процедуру допуску до застосування, яку Укрзалізниця впровадила наприкінці 2017 року:
«Згідно Стандарту СТП-Н 04-009:2017 «Мастила та оливи для тягового рухомого складу, машин та механізмів ПАТ «Укрзалізниця». Порядок допуску до застосування» (Додаток № 11 до тендерної документації), введеного в дію наказом ПАТ «Укрзалізниця» від 13.12.2017 № 765 оливи та мастильні матеріали повинні пройти процедуру допуску до застосування».
Після введення в дію стандарту Укрзалізниці СТП-Н 04-009:2017 тендери на постачання олив та мастил виграють виключно фірми з орбіти нардепів Пономарьова та Грановського. При чому вартість таких закупівель на 30% перевищує ринкові ціни.
Читайте детально: ДЕПУТАТСЬКИЙ КОМПРОМІС: ГРАНОВСЬКИЙ І ПОНОМАРЬОВ ПРОДАЛИ ЗАЛІЗНИЦІ ОЛИВИ НА 30% ДОРОЖЧЕ ВІД РИНКУ
Водночас згідно законодавства галузеві стандарти застосовуються виключно на добровільних засадах, а замовник не може вимагати від учасників документи, які не передбачені законодавством.
В наказі ПАТ «Укрзалізниця» №765 зазначається, що здійснення процедури “допуску до експлуатації” на рухомому складі мастил та олив проводиться згідно з ДСТУ ГОСТ 15.001. Однак ДСТУ ГОСТ 15.001 втратив чинність з 1 січня 2019 року. Таким чином Укрзалізниця посилається на недійсний документ при впровадженні процедури “допуску до застосування” мастил і олив.
Також процедурою передбачене відсилання на міждержавні стандарти – ГОСТи, які Україна скасувала ще в 2015 році.
В 2018 році НАБУ відкрило кримінальне провадження по факту організації розкрадання державних коштів через штучну процедуру допуску до застосування олив. Збитки Укрзалізниці оцінюються в 90 млн. грн.
Але, навіть попри наявність розслідування, УЗ не змінила правила гри для мастильних тендерів.
Варто відзначити, що оливи та мастила виготовляються за загальними стандартами та не є продукцією виключно залізничного призначення.
За останні 2 роки Укрзалізниця закупила оливи на майже 1,2 мільярди грн. Єдиними постачальниками цих товарів є дилери компаній «Азмол» та «Агрінол», які контролює народний депутат Олександр Пономарьов. Посередниками в реалізації продукції вситупають компанії «Міроіл» (з орбіти того ж Пономарьова) та група компаній з орбіти «Трейд Коммодіті», яку пов’язують з депутатом Грановським.
Таким чином 2 депутати фактично поділили ринок постачання олив для залізниці.
Перелік оголошених тендерів:
Ідентифікатор тендера | Опис | Очікувана вартість |
UA-2019-03-07-001982-a | оливи та мастильні матеріали | 14 701 484,10 |
UA-2019-03-07-001933-a | оливи та мастильні матеріали | 34 149 657,36 |
UA-2019-03-07-001180-b | оливи та мастильні матеріали | 24 121 441,02 |
UA-2019-03-07-001178-b | оливи та мастильні матеріали | 194 281 017,06 |
UA-2019-03-07-000547-c | Оливи та мастильні матеріали | 33 814 990,98 |
UA-2019-03-07-000546-c | оливи та мастильні матеріали | 24 347 694,18 |
UA-2019-03-07-000543-c | оливи та мастильні матеріали | 14 632 234,14 |
UA-2019-03-07-000542-c | оливи та мастильні матеріали | 194 043 360,90 |
7 коментарів