Zалізниця без корупції
  • НОВИНИ
  • РОЗСЛІДУВАННЯ
  • АНАЛІТИКА
  • КОРУПЦІЯ
  • Дослідження
  • ЧОРНИЙ СПИСОК
  • #ПЕРЕМОГИ
  • ПРО НАС
Головна  /  АНАЛІТИКА  /  Чому не запрацювала «формула Балчуна»

Чому не запрацювала «формула Балчуна»

ZBK 30 Червня, 2017 АНАЛІТИКА Коментувати

В січні 2016 року Голова правління ПАТ «Укрзалізниця» анонсував подолання корупційних ризиків в системі закупівлі палива шляхом переходу на формульне визначення ціни за контрактами УЗ. Прелюдією до цієї ідеї стало відкриття двох кримінальних справ НАБУ через неспіврозмірне підвищення ціни за залізничними контрактами по відношенню до ринкових коливань вартості дизельного палива.

Очевидна проблема нібито знайшла очевидне вирішення, але…

«Ціна тижня», ідея якої з’явилася в кабінетах Укрзалізниці, нібито мала би усунути всі корупційні ризики. Після завершення тендеру ціна палива фактично прив’язувалась до ринкової і кожного тижня мала би переглядатися з урахуванням динаміки цін на ринку.

Таким чином з’являвся інструмент не тільки перегляду цін за контрактами в бік підвищення, а й зменшення ціни, якщо на це були б передумови на ринку.

КОМУ ЦЕ НЕ ВИГІДНО

Спекуляції на оптових цінах, на жаль, стали полем заробляння десятків мільйонів гривень. Контракти Укрзалізниці на постачання десятків тисяч тон дизпалива для потреб підприємства мають виконуватись протягом тривалого часу. Від кількох місяців до пів року і більше. Таким чином постачальник, який фактично є лише посередником між іноземним виробником і державним підприємством, закуповує паливо партіями за різними цінами.

І тут виникає суттєвий перекіс інтересів, бо якщо ціна на ринку має динаміку в бік збільшення, то постачальник має право отримати довідку від ДП «Держзовнішінформ» та вимагати укладання додаткової угоди зі збільшенням ціни товару до 10% за раз. Відповідно якщо ціни на ринку мають тенденцію до спадання, то мав би працювати аналогічний механізм за ініціативою УЗ, але не працює. Постачальник просто відмовляється укладати додаткову угоду, якщо бачить, що його втрати більші ніж забезпечення (гарантійний внесок) контракту.

Так сталося і з останнім контрактом УЗ з ТОВ «Трейд Коммодіті». Приватна фірма виграла тендер з ціною 22,2 тисячі гривень за тону дизпалива при ринковій ціні 23,0. Але за кілька місяців ціна на ринку скотилася до 20,5 тисяч гривень за тону.

Отже на багатотисячному контракті постачальник отримав дельту в кілька десятків мільйонів додаткового прибутку. А примусити «Коммодіті» погодитись на перегляд цін УЗ так і не змогла.

В результаті з середини червня, за словами представників Центру забезпечення виробництва УЗ, постачання палива припинено.

Укрзалізниця хоч найбільший споживач дизельного палива в країні але продовжує купувати пальне дорожче ніж на оптовому ринку. Невелике підприємство в нашій країні може замовити паливо за значно вигіднішою ціною ніж державний залізний велетень, що виглядає абсолютно парадоксально але такі реалії.

ЧОМУ АМКУ ПРОТИ

Перший же тендер, оголошений за принципом «ціна тижня» злетів з дистанції через скарги учасників до Антимонопольного комітету.

ТОВ «ТД «Атлантік» звернулося до АМКУ зі скаргою на принцип ціноутворення і орган оскарження її задовольнив.

Об’єктивних причин дві: по-перше індекс корегування Platt’s не враховує зміну ставок акцизів, митних платежів та зміну витрат на транспортування. По-друге нинішнє законодавство передбачає, що ціна договору є його істотною умовою і її перегляд може відбуватись виключно шляхом укладання додаткових угод.

Формульне визначення ціни, в тому вигляді, як це планувалося Укрзалізницею очевидно не запрацює. Тому ми знову повертаємось туди, де були пів року тому: УЗ під загрозою зриву оперативного постачання паливом, постачальники відмовляють працювати на ринкових умовах. Чим це може закінчитись ми побачили на прикладі «Вог Аеро Джет» минулого року, коли залізниця брала паливо «в борг» і підвищувала ціни понад розумну межу.

ЩО БУДЕ ДАЛІ

Найближчим часом залізниці доведеться знову думати над тим, як побудувати систему паливних тендерів аби передбачити достатню відповідальність дилерів за виконання постачання. Знову ж таким, можливо саме час замислитись над тим, аби купувати паливо безпосередньо у виробників за міжнародними контрактами (в цьому випадку УЗ доведеться брати на себе питання постачання палива і його розмитнення від виробника до своїх баз).

Іще одним можливим виходом є зміна законодавства, з тим аби передбачити прив’язку контрактів на великі партії деяких груп товарів до ринкової вартості.

Можливо залізниці доведеться навіть на якийсь час перейти на тендери-місячники, які би проводились на місячний обсяг потреби дизпалива або менше, з тим щоб коливання цін на ринку не відігравало надто великого значення.

Яке рішення прийме Укрзалізниця і чи прийме його – з’ясуємо найближчі місяці. А поки одна з небагатьох дійсно потенційно успішних реформ, схоже, відкладається на невизначений термін.

Володимир Даценко

Назад
Вперед

Про автора

ZBK

Схожі записи

  • Піврічний підсумок закупівель “Укрзалізниці”

    28 Липня, 2020
  • Навіщо залізниці потрібна автоматизація в розподілі вантажних вагонів

    3 Липня, 2020
  • Молдова купила американські тепловози на значно вигідніших умовах ніж Укрзалізниця

    1 Липня, 2020

Написати відповідь

Скасувати відповідь

Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.

Наш профіль на DoZorro

Випадкові записи

  • “Укрзалізниця” хоче поповнити запаси палива на 70 днів 16 Листопада, 2016
  • Щоб бути в курсі вартості сировини “УЗ” заплатить 700 тис. грн. за інформаційні журнали 3 Липня, 2019
  • Гордіїв вузол: чому страйкують залізничники і про що вдалося домовитись з міністром 30 Травня, 2018
  • Наглядова рада планує звільнити двох членів правління УЗ 8 Квітня, 2019
  • Популярне
  • Останні
  • Сумська «суперпрокладка» за 6 місяців існування отримала 90 мільйонів від УЗ 9 Березня, 2017 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Корупція в Укрзалізниці затьмарює розкрадання Укроборонпрому 5 Березня, 2019 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Корупція на Укрзалізниці затьмарює розкрадання Укроборонпрому: частина ІІІ – З Росії в тридороги 11 Квітня, 2019 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Залізнична шароварщина: УЗ купує вишиті рушники та вишиванки на 1,5 мільйони 31 Липня, 2019 НОВИНИ
  • Медіапроект ZБК завершує свою роботу: згадаємо 10 головних розслідувань проекту 10 Вересня, 2020 НОВИНИ
  • Оголошено тендери на купівлю сучасних засобів захисту для керівництва УЗ 4 Вересня, 2020 НОВИНИ
  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020 РОЗСЛІДУВАННЯ
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020 РОЗСЛІДУВАННЯ

Соціальні мережі

Категорія записів

  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020
  • Прокладка з луганським власником поставить залізниці сальників на 4,3 млн. грн. 27 Серпня, 2020
  • Фірми Дубневичів продовжують продавати свою продукцію Укрзалізниці 26 Серпня, 2020
  • У прокладки “СОТА УКРАЇНА” з’явився конкурент? 21 Серпня, 2020
  • Завод Укрзалізниці придбав автомобіль бізнес-класу 19 Серпня, 2020
  • Фірма, яка фіктивно ремонтувала автомобілі для поліції тепер буде ремонтувати для Укрзалізниці 18 Серпня, 2020
  • Криза не для керівництва УЗ: Оголошено закупівлі побутової техніки на 870 тис. грн. 17 Серпня, 2020
  • Фірма без працівників за півтора року отримала від залізниці 82 млн. грн. 14 Серпня, 2020
  • фірма-прокладка на російських запчастинах, за п’ять місяців, виграла 92 млн. грн. 13 Серпня, 2020

Останні записи

  • Медіапроект ZБК завершує свою роботу: згадаємо 10 головних розслідувань проекту 10 Вересня, 2020
  • Оголошено тендери на купівлю сучасних засобів захисту для керівництва УЗ 4 Вересня, 2020
  • Стрілочний завод вчергове підвищує вартість своєї продукції 31 Серпня, 2020
  • Сумнівний досвід: Переможець тендеру ремонтував дрезину для фірми, яка займається прибиранням 28 Серпня, 2020

Випадкові записи

  • Залізниця провела формальний тендер на закупівлю міжвагонних з’єднань 28 Жовтня, 2016
  • Залізниця витратила 500 тисяч на… акваріуми 13 Листопада, 2016
  • Фірму-привид підозрюють в розкраданні пів мільйона гривень Укрзалізниці 14 Січня, 2017
  • НАБУ скерувало до суду справу розтрати 26,7 млн грн «Укрзалізниці» 7 Вересня, 2018
WordPress / Українська локалізація Олег Волощук