Представники Спеціалізованої антикорупційної прокуратури дали вказівку детективам НАБУ закрити справу по закупівлі «Укрзалізницею» дизпалива у ТОВ «Вог аеро джет» в 2016 році по завищеним цінам. Про це повідомляє сайт “Наші гроші” із посиланням на відповідь Національного антикорупційного бюро.
Так, процесуальний керівник по кримінальному провадженню №5201600000000330 листом від 19 грудня 2016 року повідомив детективам, що «під час розслідування не здобуто… чітких доказів вчинення кримінального правопорушення, які б дозволяли довести винуватість особи в суді відповідно до критерію «поза розумним сумнівом».
Відтак прокурор дав вказівку закрити провадження відповідно до вимог абзацу другого ч.4 ст 286 КПК України.
У відповідь НАБУ оскаржило бездіяльність прокурора керівнику САП Назару Холодницькому. Детективи вважають, що прокурор має погодити повідомлення про підозру посадовим особам керівного складу філії «Центр забезпечення виробництва» (ЦЗВ) ПАТ «Українська залізниця» у вчиненні злочину по ч. 5 ст. 191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем).
Кримінальне провадження №5201600000000330 від 20 вересня 2016 року порушено по факту розтрати коштів у особливо великих розмірах внаслідок безпідставного підвищення службовими особами філії ЦЗВ ціни на дизельне паливо від фірми «Вог аеро джет», яке мало місце 29 березня 2016 року у результаті укладання додаткової угоди до договору поставки від 18 березня.
Тоді фірма виграла тендер з ціною нижче від ринкової, а згодом кілька разів підіймала ціни на паливо, користуючись відповідною нормою закону про можливість підняття ціни на 10% у випадку коливання ринкових цін. «Вог аеро джет» робило це 23, 25 і 29 березня березня, укладаючи з ЦЗВ додаткові угоди. І з третьої допугоди закупівельна ціна для залізниці перевищила ринковий рівень. А коли ринкові ціни почали падати, то фірма відмовилась знижувати вартість свого дизелю для залізничників.
Досудовим розслідуванням встановлено, що між 25 (друга допугода) і 29 березня (третя допугода) ринкові ціни на дизель не росли. А тому укладення третьої допугоди суперечило вимогам закону.
На підтвердження цього НАБУ отримало висновок судово-товарознавчої експертизи КНДІСЕ та листи держпідприємства «Держзовнішінформ», наявні у самих залізничників. Згідно цих документів «ціна дизельного палива впродовж досліджуваного періоду не змінювалась», вказано у скарзі НАБУ.
Детективи повідомили, що дві службові особи “ЦЗВ” були зобов’язані збирати документальне обґрунтування для підвищення ціни і особисто виступати на засіданні тендерного комітету та доводити до інших його членів інформацію про наявність обґрунтованих підстав для укладення допугоди з підвищеною ціною. Ці особи мали у своєму розпорядженні вищевказані листи «Держзовнішінформу», у яких не було даних про коливання ринкових цін. Але «умисно не надавши їх на засідання комітету… ввели в оману його членів та забезпечили прийняття рішення в супереч Закону про підвищення ціни на дизельне паливо».
Крім того замначальника філії ЦЗВ, «усвідомлюючи відсутність законних підстав зміни ціни, розуміючи наслідки такої додаткової угоди у вигляді втрати активів держпідприємства… за необґрунтовано та без законних підстав підвищеними цінами, виступив підписантом вказаної додаткової угоди», йдеться у скарзі НАБУ.
НАБУ підрахувало, що у результаті таких дій залізниця надмірно сплатила на рахунок ТОВ «Вог аеро джет» 115,01 млн грн.
Детективи вважають, що вина службовців ЦЗВ повністю підтверджується зібраними доказами. Безспірний факт прийняття рішення без законних на те підстав, не доведення службовцями ЦЗВ до інших членів тендерного комітету достовірної інформації про ситуацію з цінами на ринку, факти маніпулювання із ціновими довідками «Держзовнішінформу», чіткий причинно-наслідковий зв’язок між діями службовців ЦЗВ і наслідками для залізниці у вигляді втрати грошей, а також характер поведінки вказаних службовців під час вчинення злочину дають органу досудового розслідування підстави для обґрунтованої підозри у вчиненні кримінального правопорушення.
А «позиція прокурора щодо закриття кримінального провадження суперечить як загальним принципам кримінального права, так і духу антикорупційного законодавства в Україні».
При цьому детективи відмічають, що діяння службовців залізниці кваліфіковані по 191 статті, а не по 364, виходячи з судової практики. Бо умисел фігурантів був спрямований не на завдання майнової шкоди держпідприємству, а на незаконне безповоротне витрачання коштів держпідприємства на користь ТОВ «Вог аеро джет». Не встановлення в ході досудового слідства доказів отримання залізничниками особистої вигоди при тому, що таку вигоду отримує фірма-постачальник, не виключає в діях останніх ознак розтрати чужого майна шлязом зловживання службовим становищем. Оскільки попри те, що майно (гроші залізниці) незаконно і безповоротно обертається на користь третіх осіб, водночас реалізується корисливий інтерес особи, яка зловживаючи службовим становищем, вчинила злочин.
У відповіді заступника керівника САП Кривенка на ці доводи НАБУ вказано, що в звя’язку з відсутністю доказів того, що посадові особи Укрзалізниці діяли саме з метою отримання неправомірної вигоди нібито склад злочину не доведений. Також прокуратура посилається на необхідність скасувати в судовому порядку додаткові угоди для можливості визнання їх протиправними.
Докази ж недоведення відповідальними службовими особами філії до відома членів комітету з конкурсних торгів інформації про ситуацію з ринковими цінами на товар та маніпулювання із ціновими довідками ДП «Держзовнішінформ», на які посилаються детективи у скарзі, нібито є недостатніми для належного доказування в суді.
Таким чином між двома антикорупційними відомствами виникає конфлікт, адже НАБУ не може самостійно подавати справи до суду, це здійснює виключно процесуальний керівник – прокурор САП.
Обгрунтованість останнього щодо неможливості подачі обвинувального акту до суду викликає дуже великі сумніви, а небажання ставити підпис під обвинувальним актом посадовців Центру забезпечення виробництва УЗ може свідчити про тиск з боку влади.
Нагадаємо, що за підсумками грудневих тенедрів, в яких переможцем також стало ТОВ “Вог аеро джет” ціна знову підвищувалася двічі за тим же принципом укладання додаткових угод. Таким чином компанія перемогла у тендерах з пропозицією на 2040 грн. дешевше за ринкові ціни за 1 тону дизпалива, а здійснює постачання всього на 263 гривні дешевше за ринок.
Детально про це повідомлено в публікаціях «WOG» отримало мультимільйонні чайові від Укрзалізниці» та “Залізниця намагається приховати зловживання з дизпаливом”.
При цьому відомо, що також наприкінці 2016 року ЦЗВ здійснювало постачання дизпалива по контракту з іншим постачальником ТОВ «Трейд Коммодіті». Але вона зробила поставки на 2 000 грн. дешевше від середньоринкового рівня цін.
3 коментарі