Фірми, що належать до 6 груп, з 2008 по 2016 отримали 40,4 мільярдів гривен на договорах з Укрзалізницією. При цьому, можна казати як мінімум про 1,2 мільярди гривен збитків, які вже фігурують в судових справах відносно фігурантів розслідування.
Корупція і залізниця – ці два слова так часто лунають разом, що невдовзі можуть перетворитися на синоніми. Викрадення людей, збройні захоплення держаних приміщень, погрози, схеми і відкати – це реалії найбільшого державного підприємства, яке забезпечує роботою 200 тисяч працівників, обслуговує мільйони українців і має більше 40 мільярдів боргу. Хто ж заробляє на державних активах і як?
КОРПОРАЦІЯ ДУБНЕВИЧІВ (БПП «СОЛІДАРНІСТЬ»)
Голова комітету ВРУ з питань транспорту Ярослав Дубневич мабуть не дарма обрав саме транспортний комітет. Він разом з братом Богданом, іншим депутатом БПП, є власником ТОВ «Агропромислове підприємство «Львівське», яке саме по собі нібито зі залізницею ніяк не пов’язане. Але фірма Дубневичів є повним власником іншої фірми ТОВ «Корпорація КРТ».
«Корпорація КРТ» має на своєму рахунку 247 мільйонів гривень, отриманих від державних замовників. При цьому найбільшими державними «спонсорами» «корпорації» є ПАТ «Коростенський завод залізобетонних шпал» (117 мільйонів гривень) та ДП «Старокостянтинівський завод залізобетонних шпал» (44 мільйони гривень), які входять до складу Укрзалізниці.
Реєстраційні дані ТОВ «Корпорація КРТ»
Свого часу ТОВ «Корпорація КРТ» примудрилося продати «Коростенському заводу» 2 мільйони закладних анкерів до пружин колійних кріплень на 111 мільйонів гривень. Авторські права на винахід «анкер закладний для рейкового кріплення» як не парадоксально належить братам Дубневичам.
Відомості про патенти та винаходи братів Дубневичів
Окрім цього фірма братів-депутатів вже встигла засвітитися в ухилянні від сплати податків. В одному з кримінальних проваджень йдеться про виявленне під час інспекції умисне заниження податкових зобов’язань. Так «Корпорація КРТ» занизила податок на додану вартість на 74 мільйони гривень, а податок на прибуток на 115 мільйонів гривень. Тож фірма нардепів ухилилася від сплати податків на 190 мільйонів гривень. Але це не стало на заваді стрімкій політичній кар’єрі.
Та раніше «Корпорація КРТ» була не єдиним дітищем Дубневичів, яка працювала зі залізницею. В 2013 році брати оголосили про продаж компанії-близнюка ТОВ «Корпорація колійні ремонтні технології». Обидві депутатські фірми дуже часто в матеріалах кримінальних справ мають однакову назву «Корпорація КРТ».
«Корпорація колійні ремонтні технології» в період до 2013 року виграла тендерів залізниці на 2,9 мільярдів гривень.
Брати Дубневичі гучно оголосили про вихід із колійного мільярдного бізнесу і повідомили, що продали фірму харків’янам. Проте операція з продажем виявилася суто формальною, адже після переходу «Корпорації» до рук інших власників фірма змінює назву на «Східні ремонтні системи» і за кілька місяців зникає, не отримавши більше ні копійки державних коштів.
Купити мультимільйонну компанію щоб за кілька місяців її ліквідувати – виглядає досить дивно, якщо ви просто не хочете заплутати сліди. На момент ліквідації ТОВ «Корпорація колійні ремонтні технології» мала низку кримінальних справ та чисельні обшуки СБУ. Тож як бачимо проблеми з законом у народних депутатів трапляються частенько.
З 2015 року на небосхилі залізничних закупівель спалахує зірка ТОВ «АРГО». Спалахує вона, як виявилось не просто так. Зовсім скоро з’ясується, що фірма, зареєстрована на Шевченко Антона Ігоровича є прикриттям для роботи депутатського ТОВ «Корпорація КРТ». Детективами НАБУ з’ясовано, що ТОВ «АРГО» перемігши в тендерах перераховувало кошти «корпорації братів-винахідників», а вже та, в свою чергу закуповувала товар у справжнього виробника – «Дніпропетровського стрілочного заводу». Формула з подвійним посередництвом збільшувала вартість закупівлі до 2 разів по відношенню до ринкової. Сума збитків, завданих державі може становити до 250 мільйонів гривень.
У товариства «АРГО» за рік її діяльності був єдиний замовник – Філія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Укрзалізниця», який приніс йому 595 мільйонів гривень.
Предметами закупівель стали елементи залізничних колій: стрілочні переводи, рамні рейки, хрестовини, контррейки. За даними слідства виробником цих товарів є «Дніпропетровський стрілочний завод», оформлений на кіпрські офшори.
Та історія з компаніями депутатів Дубневичів на закінчується і тут. Адже в колоді депутатських компаній прихований іще один козир – ТОВ «Експозиція», яка за останні два роки виграла 755 мільйонів від залізничних компаній.
ТОВ «Експозиція» не є виробником продукції, а лише виконує функції прокладки, реалізуючи залізниці кріплення виробництва ТОВ «Корпорація КРТ».
440 мільйонів гривень ТОВ «Експозиції» принесла згадана вище Філія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ УЗ, ще 311 мільйонів її попередник «Укрзалізничпостач» та кілька мільйонів Одеська, Придніпровська та Південна залізниці.
За інформацією сайту «Наші гроші» нинішній заступник директора «Центру забезпечення виробництва» Едуард Пушкаренко був помічником народного депутата Ярослава Дубневича. Тож успіх авторських кріплень виробництва депутатського ТОВ «Корпорація КРТ» може бути пов’язаний з тісними стосунками Дубневичів і залізниці та лобіюванням «своїх» співробітників на потрібні місця.
За інформацією системи YOUCONTROL нині діюча компанія «Корпорація КРТ» мала чисті продажі в 2012 році – 723 мільйони гривень, в 2013 році – 460 мільйонів гривень, в 2014 році – 551 мільйон гривень, а в 2015 році – 1,2 мільярди гривень.
В 2016 році обсяги продажів можуть значно перевищити мільярд гривень. При цьому вся продукція, яку реалізує ТОВ «Корпорація КРТ» так чи інакше потрапить до залізниці, використовуючи одного з посередників.
Таким чином за останні 8 років фірми з орбіти Дубневичів могли отримати близько 4,4 мільярдів залізничних коштів.
Варто пригадати, що брати Ярослав та Богдан Дубневичі задекларували 960 мільйонів гривень сімейних заощаджень, 69 квартир, 23 будинки, 38 об’єктів комерційної нерухомості, 6 гаражів і 28 ділянок землі по кілька тисяч квадратних метрів. Окрім цього депутати задекларували десятки дорогих годинників, картини та ювелірні вироби…
РОДИННІ ФІРМИ ОЛЕКСАНДРА ПОНОМАРЬОВА («ВОЛЯ НАРОДУ»)
Іще одним членом комітету ВРУ з питань транспорту є Олександр Пономарьов, в минулому член Партії регіонів, а нині представник її нащадка в парламенті «Волі народу».
Знову ж таки приналежність до комітету депутат обрав явно не випадково. Родом Олександр Пономарьов з невеликого містечка Бердянськ на березі Азовського моря. За дивним збігом обставин в цьому ж місті зареєстрований мільярдний постачальник держави ТОВ «Торговий Дім «Агрінол».
Бердянська компанія, яка спеціалізується на виготовлення олив та мастил належить 6-ти власникам: Юрію, Миколі та Руслану Пономорьовим (у родичів депутата 60% власності) та невідомим панам Какушадзе, Добичу і Коверному, яким належить решта 40% власності ТОВ «ТД Агрінол».
Реєстраційні дані ТОВ «ТД «Агрінол»
Статутний капітал компанії становить сміхотворні 18,5 тисяч гривень. При цьому «Агрінол» виграло державних тендерів на 950 мільйонів гривень.
Основним замовником компанії був державний «Укрзалізничпостач», який зараз знаходиться в стані ліквідації через створення іншого залізничного замовника – вже згаданої Філії «Центр забезпечення виробництва».
Компанія «Агрінол» свого часу отримала супервигідні умови для співпраці зі залізницею, адже остання офіційно визнала оливи виробництва заводу «Агрінол» єдиними, що відповідають вимогам залізниці. Тобто жоден інший виробник аналогічного товару просто не міг зайти на цей ринок.
Щоправда більшість закупівель проходили не через фірму родичів народного депутата, а через посередників – ТОВ «Міроіл» та ТОВ «Трейд Коммодіті», перша з яких, за версію правоохоронців має всі ознаки фіктивної фірми. Остання вигравала в державних тендерах на суму 2,8 мільярди гривень. Основними замовниками компанії є залізниця і Міноборони.
Тільки цього року Укрзалізниця закупила через «Трейд Комодіті» оливи на понад 160 мільйонів гривень. Ще на 25 мільйонів оливи поставило ТОВ «Міроіл».
В цей час загальний обсяг чистих продажів ТОВ «ТД Агрінол» за останні 10 років за даними бізнес-пошукової системи YOUCONTROL становить близько 6 мільярдів гривень. Доходи компанії народного депутата також ростуть як гриби після дощу і за 2015 рік вони становили вже 976 мільйонів гривень проти 857 в 2014-му.
Інформація про доходи (продажі) компанії ТОВ «ТД «Агрінол»
Пономарьов Юрій та Пономарьов Руслан також є співвласниками іншої компанії – ТОВ «Російсько-Українське спільне науково-виробниче підприємство Агрінол». Як бачимо головна назва фірми зберігається. Співвласником цієї компанії є партнери Пономарьових по «ТД Агрінол» Михайло Какушадзе та Ігор Добича, а підписантом інший партнер Дмитро Коверний. Також співвласником «РУ СНВП Агрінол» є ПАТ «Компанія з управління активами «Славутич-Інвест», яке має українсько-кіпрських засновників.
Доходи ТОВ «Російсько-Українське спільне науково-виробниче підприємство Агрінол» за 2015 рік становили 1,3 мільярди гривень, а в 2014-му – 1,1 мільярд.
Інформація про доходи (продажі) компанії ТОВ «Російсько-Українське СНВП «Агрінол»
Фірми «Агрінол» в Єдиному державному реєстрі судових рішень мають понад 100 ухвал судів щодо здійснення слідчих дій в рамках відкритих кримінальних справ. Так в одному з кримінальних проваджень ТОВ «ТД Агрінол» фігурує як співучасник можливих зловживань службових осіб ДП «Укрзалізничпостач». За даними слідства ТОВ «Торговий дім Агрінол» в 2014 році отримало від залізниці 136 мільйонів гривень, які потім перерахували на рахунки ТОВ «РУ СНВП Агрінол», яке в свою чергу перерахувало кошти фірмам, з ознаками фіктивності: ТОВ «Міроіл», ТОВ «Лек оіл» і ТОВ «Радіум». Тобто це свідчить про нібито придбання товарів, поставлених залізниці у фіктивних підприємств і може говорити про відсутність цих товарів взагалі. А це говорить про привласнення 136 мільйонів гривень державних коштів шляхом злочинної змови.
Також ТОВ «ТД Агрінол» фігурує в справі про розкрадання 900 мільйонів гривень Держрезерву України. Точніше про зникнення державних запасів Державного агентства на суму понад 900 мільйонів через ймовірну змову його посадових осіб з приватною компанією.
Загальний обсяг доходів фірм, пов’язаних з нардепом Пономарьовим за останні 5 років сягає 10 мільярдів гривень. Згідно поданої декларації за 2015 рік Олександр Пономарьов володіє 4-ма автомобілями (Ford Mustang, Lend Rover Discovery-3, Lexus ES-250C, Mercedes-Benz S 500), а також обранець тримає 60 мільйонів гривень готівки в іноземній валюті.
ТЕМНІ МОНОПОЛІЇ
Довкола залізниці весь час існували одинокі компанії з мільярдними оборотами. Основними монополіями є виготовлення рейок і їх кріплень, виготовлення колісних пар, постачання запасних частин та виробництво вагонів. В кожній з цих сфер ми побачимо гармонію бізнесу і збитки держави через відсутність конкуренції.
Рінату Ахметову продовжує належати трійка найбільших виробників рейок в Україні: ТОВ «Метінвест Україна», ТОВ «Метінвест СМЦ» та ТОВ «Метінвест Холдинг». Загальний обсяг державних замовлень складає 10,4 мільярди гривень. При чому цього року «Метінвест СМЦ» пішов на рекордні 1,8 мільярди гривень за рік. Близько 90% річних замовлень припадають на залізницю, решта нафтогазовий сектор.
Один з тендерів на «рейки, підкладки» приніс компанії Ахметова понад 770 мільйонів гривень. Мега-закупівля належить «Центру забезпечення виробництва» УЗ. В цій закупівлі по двом лотам єдиним конкурентом «Метінвест СМЦ» була фірма «Метал Холдинг Трейд», яка є улюбленцем КП «КИЇВПАСТРАНС», але ніколи раніше не поставляла товари залізниці і тим більше не продавала рейки.
За всю свою історію «Метал Холдинг Трейд» перемогло в держзакупівлях із загальною сумою 13 мільйонів гривень. Тож участь в тендері на майже 800 мільйонів складно назвати реальним змаганням. До того ж залізниця не повинна була допускати «Метал Холдінг Трейд» до аукціону адже компанія не має досвіду поставки аналогічних товарів.
На сайті «Метал Холдингу» в каталозі продукції відсутні рейки і їх кріплення, з чого можна зробити висновок, що компанія зіграла роль умовного конкурента ТОВ «Метінвест СМЦ» Ріната Ахметова.
Третій лот цього тендеру на 145 мільйонів гривень розіграли ТОВ «НВП Спецтехносервіс», ТОВ «Бізнес Груп» та ТОВ «Скінест Райл». Переможцем лоту стало «НВП Спецтехносервіс», яке ніколи до цього не перемагало в державних закупівлях.
Компанія знову ж таки не є виробником рейок та і взагалі існують сумніви, щодо її виробничих можливостей. Так «Спецтехносервіс» зареєстроване в місті Києві за адресою Крутий Узвіз 6/2а. За цією ж адресою приписані ще 83 компанії.
Таким чином тільки цього року компанії Ахметова отримали близько мільярда гривень Укрзалізниці з дуже умовною конкуренцією.
Окрім цього Рінат Ахметов володіє значним переліком компаній металургійного сфери, більшість яких є представниками «Азовсталі», яка належить Ахметову спільно з нардепом Вадимом Новинським.
Представником Ахметова в Верховній раді називають члена транспортного комітету, нардепа «Опозиційного блоку» Олексія Білого, який раніше був генеральним директором «Азовсталі». Тож пан Білий очевидно представляє лобі донецького олігарха в парламенті і знову доводить, що члени транспортного комітету опинилися в ньому зовсім не випадково.
Інший олігарх Віктор Пінчук володіє монополією виготовлення коліс рухомого складу залізниці та бандажів до них. ТОВ «Інтерпайп Україна», яке належить кіпрському офшору, що за даними ЗМІ належить Віктору Пінчуку, отримала від держави 6,7 мільярдів гривень. При чому компанія знову ж таки пішла на рекорд цього року – 1,7 мільярдів.
Та якщо залізниця такими темпами буде нарощувати закупівлі не приділяючи уваги конкурентності, можна опинитися в невигідному становищі.
Філія «Центр забезпечення виробництва» цього року замовила у «Інтерпайпу» колеса суцільнокатані на 290 мільйонів гривень (тут, тут і тут). Конкурентом ТОВ «Інтерпайп Україна» стало нікому невідоме ТОВ «Транспортні інвестиції» із статутним капіталом 33 тисячі гривень, оформлене на іще один кіпрський офшор «Компанія Пламстед Лімітед».
«Транспортні інвестиції» ніколи не перемагали в держтендерах. До того ж фірма не є виробником коліс рухомого складу залізниці і не має жодного досвіду в цій сфері. Згідно своїх КВЕДів компанія займається неспеціалізованою оптовою торгівлею та іншим посередництвом. За даними бізнес-пошукових систем штат компанії складає всього 2 чоловіки. Тож роль «Транспортних інвестицій» в тендері ледь не на пів мільярда дуже і дуже сумнівна.
ЯНУКОВИЧ ПРЕДСТАВЛЯЄ (ПАРТІЯ РЕГІОНІВ)
В часи Януковича через фіктивні тендери Укрзалізниці виводились мільярди гривень. Так фірма ТОВ «Метробудкомплект» виграла за один 2010 рік тендерів на 4,5 мільярди гривень. Виграла і назавжди зникла з великих закупівель.
Фірма належить Ігорю Лозовому з оточення наближеного до Януковича Юрія Іванющенка, більш відомого як Юра Єнакієвський.
Попри назву пов’язану з метрополітеном фірма встигла отримати кошти за модернізацію тепловозів і постачання запчастин всіх видів. 2,8 мільярди «Метробудкомплекту» заплатила Львівська залізниця. Ще 1,7 мільярди Одеська.
ТОВ «Прем’єр-Лізінг», що належало Анатолію Пономаренку та Андрію Чернікову, також пов’язують з оточенням Юрія Іванющенка та Віктора Януковича. Ця фірма отримала від залізниці за 2012-2013 роки 13,5 мільярдів гривень і є рекордсменом залізничних закупівель.
Фірма «Прем’єр-Лізинг» заробила мільярди на тому, що надавала залізниці вагони в лізинг. Укрзалізниця підписувала лізинговий контракт на придбання напіввагонів з ТОВ «Прем’єр-Лізінг» і зрештою сплачувала компанії за кожен вагон замість 540 тисяч гривень ринкової вартості 1,02 мільйони гривень! Дуже проста схема надання вагонів в «розстрочку» за подвійною ціною пропрацювала всього 2 роки але принесла власнику компанії близько 6 мільярдів гривень нечистих грошей. Фірма-посередник, яка надавала вагони в борг під 100% річних могла би працювати і далі але почала привертати надто багато уваги.
ТОВ «Торговий дім «Укртранс» за звичною схемою «працювало» всього 5 місяців впродовж 2012 року і натендерило за цей час 5,3 мільярда гривень.
Засноником ТОВ «ТД «Укртранс» була фірма «Акваторія-тур плюс» з групи Антона Пригодського, триразового народного депутата та члена Президії «Партії регіонів». Основна «специфіка» підприємства – запчастини до вагонів. Чи поставлялися вони насправді і чи відповідала ціна ринковій дуже велике питання адже Укрзалізниця має дуже розгалужену систему матеріальних складів і кінцевих отримувачів товарів. Тож чи насправді товар доходив до місця потреби питання дуже неоднозначне, враховуючи можливість домовленостей на найвищому рівні.
Окрім згаданих в цьому розслідуванні гравців довкола залізниці обертаються ще десятки мультимільйонних монстрів. Познайомившись з найбільшими з них ми можемо зробити висновки як працює система і чиї інтереси насправді захищають політики.
ХТО І ЯК ЗАРОБЛЯВ НА ЗАЛІЗНИЦІ
ВИСНОВКИ:
Фірми братів Дубневичів фігурують в близько 300 судових документах по факту відкритих кримінальних проваджень з ухиляння від сплати податків на суми понад 190 мільйонів гривень та розтрати державного майна службовими особами Укрзалізниці на таку ж суму. Жодного вироку і жодного притягнено до відповідальності за весь час.
Фірми Пономарьових фігурують в понад 100 кримінальних судових ухвалах щодо можливої розтрати державних коштів на суму понад мільярд гривень. Жодного вироку і жодного притягнено до відповідальності за весь час.
Фірми оточення Януковича фігурують в сотнях судових документів кримінального провадження. Більшість справ зупинилися в 2015 році. Жодного вироку і жодного притягнено до відповідальності за весь час нам не відомо.
Майже половина транспортного комітету Верховної ради України пов’язана з великим бізнесом, що наживається на залізниці. Відкритий лобізм нинішнього парламенту ставить великий хрест на реформах і боротьбі з корупцією.
Одна з найбільших державних компаній продовжує виконувати функцію великого гаманця політичної еліти країни, переплачуючи мільярди гривень сумнівним фірма з орбіти народних обранців та олігархів.
Володимир Даценко
11 коментарів