Третій квартал 2017 року став найдинамічнішим за останній час. Залізниця втратила голову правління Войцеха Балчуна, який відверто не жалкував з приводу прощання з українською компанією. Як і навесні 2016, перед приходом поляка, виконуючим обов’язки керівника УЗ призначають Євгена Кравцова. Однією з перших обіцянок останнього стає створення компанаєнс офісу для боротьби з корупцією та наведення ладу в закупівлях компанії.
Проте перипетії на публічній поверхні Укрзалізниці, схоже, це все мало позначились на внутрішніх процесах. Закупівлі Укрзалізниці, як і раніше, залишають більше питань ніж відповідей.
ОДИН З ТРЬОХ
В третьому кварталі Укрзалізниці змогла успішно провести процедури тільки на 4,9 мільярдів гривень із оголошених 14,7 мільярдів.
Процедури на 5,3 мільярди не відбулися через недостатню кількість учасників, дискваліфікації або рішення АМКУ.
Тендери на іще 4,4 мільярди гривень було відмінено самим замовником.
Таким чином доля успішних процедур складає рівно третину від всіх тендерів і це критично низький показник за весь період в системі ProZorro.
Наприклад сума успішних тендерів в І півріччі цього року становила 64%, що майже вдвічі більше ніж у наступному кварталі.
ДЕ ВІДБУВСЯ ПРОВАЛ
В ІІІ кварталі “злетіли” відразу кілька мільярдних тендерів, на які багато хто сподівався. Першим через численні скарги учасників в АМКУ розсипався тендер на дизпаливо з так званою формульною ціною. Залізничникам так і не вдалося використати цінові ставки Platts для корегування цін, на постачання дизельного палива. Як наслідок УЗ була змушена проводити екстрені закупівлі за переговорною процедурою. Проте навіть після екстрених закупівель питання постачання палива так і не вичерпало себе. Через подорожчання дизпалива на ринку після термінових аукціонів ТОВ “Трейд Коммодіті” відмовився укладати контракт на постачання через невигідність ціни.
Як жест відчаю можна сприймати заяви керівництва залізниці, про те, що компанія відмовляється від великих тендерів на закупівлю палива. Проте чи дасть це вирішення проблеми? До того ж потенційно великі тендери мали б приносити компанії більшу економію. Але поки цінове регулювання залишається непередбачуваним, буде існувати різниця між динамічними цінами на ринку палива в Україні та твердою ціною в контрактах залізниці.
Наступний неуспішним тендером стала потенційна закупівля 6 нових дизель-поїздів. Тендерну документацію по черзі оскаржували обидва учасники – ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод” та польський виробник “PESSA”.
Зрештою залізниця так і не отримала дизель-поїзди, а обидва учасники розійшлися ні з чим.
Також через скарги в АМКУ від ТОВ “Максмед” не відбулися 5 тендерів на закупівлю вантажних напіввагонів, очікуваною вартістю 2,4 мільярди гривень.
Неуспішним тендером стала закупівля рейкових скріплень. Мабуть вперше тендер, який зазвичай виграють фірми з оточення депутатів Дубневичів не вдалося провести. Закупівлю на 300 мільйонів гривень відмінив АМКУ через дискримінаційних підхід організатора на користь посередників “Корпорації”.
Також не відбувся іще один одіозний тендер на закупівлю “золотих” туалетів. Один з учасників подав документи з порушення вимог тендерної документації.
ТОП-5 ЗАКУПІВЕЛЬ, ЩО НЕ ВІДБУЛИСЯ:
Організатор | Тендер | Очікуванавартість |
Філія “Дарницькийвагоноремонтний завод” | Вантажнийнапіввагон (5 тендерів на 2000 од.) | 2 433 600 000,00 |
Філія “Центр забезпечення виробництва” | Дизельне паливо | 1 997 098 200,00 |
ПАТ “Укрзалізниця” | Дизель-поїзди | 1 062 000 000,00 |
Філія “Центр забезпечення виробництва” | Скріплення рейкове | 289 626 456,00 |
Філія “Центр забезпечення виробництва” | Туалети вакуумні пасажирських вагонів | 269 850 000,00 |
Філія «Головний інформаційно-обчислювальний центр» | Послуги безпеки інформаційно-телекомунікаційних ресурсів | 129 000 000,00 |
ТОП-20 ПЕРЕМОЖЦІВ ТЕНДЕРІВ УКРЗАЛІЗНИЦІ В ІІІ КВАРТАЛІ:
Постійною ознакою залізничних закупівель стає велика присутність фірм-посердників. Майже половина всіх переможців складають так звані прокладки, деякі з яких міцно тримають цілий сектор залізничних закупівель.
Так ТОВ “Технорейлгруп” за рік свого існування не втрачав позицію головного постачальника автогальмівного обладнання до рухомого складу. ТОВ “Українська машинобудівельна техніка”, яка теж створена близько року тому, є головним постачальником автозчепів рухомого складу і обладнання до них. Стосовно останньої фірми наразі відкрито кримінальну справу про можливе привласнення коштів компанії.
ТОВ “Техноекотрейдінг” попри відкриті кримінальні справи продовжує залишатись головним постачальником запчастин для поїздів. Сферу постачання металовиробів для виробництва кузовів вантажних вагонів закріпила за собою прокладка ТОВ “Сота Україна”, створена в травні цього року.
Вперше тендер на виробництво вантажних вагонів виграла відома прокладка ТОВ “Максмед Інтернешнл”, яка приймає участь в постачанні абсолютно різних товарів.
Новими посередника на тендерах залізниці цього кварталу стали ТОВ “Мантікор” та ТОВ “Крендлз”. Для останньої фірми перший же тендер приніс більше 200 мільйонів гривень.
НЕПРОЗОРІ ТЕНДЕРИ
За даними модулю аналітики закупівль bipro.prozorro 43% відсотки тендерів мають низьку якість оголошення.
За 3 місяці орган оскарження та замовники задовольнили 222 скарги та вимоги учасників на дискримінаційні умови та порушення процедури. Найбільше задоволених скарг і вимог припадає на філії “Центр забезпечення виробництва” (91), “Панютінський ВРЗ” (30) та “Львівська залізниця” (20).
76% тендерів мали низьку конкурентну активність, що призвело до того, що в більшості процедур економія не перевищувала 1%.
Також для Укрзалізниці залишається характерною монополізованість ринку постачання. Так найбільші 10 переможців отримали контракти на суму в 1,8 мільярди гривень. Тобто 37% від усіх закупівель залізниці за квартал.
372 компанії виграли в тендерах на суму більше 1 мільйона гривень. 776 компаній отримали контракти на суму менше мільйона.
Загальна кількість учасників, які прийняли участь в тендер залізниці в ІІІ кварталі складає 2291 підприємство. З них тільки 185 є новими учасниками.
Головними проблемами тендерів залізниці залишаються непрозорість тендерної документації, низька конкуренція і низька зацікавленість нових компаній в участі в тендерах залізниці. Як результат закупівлю відбувають з мінімальною економією і компанія втрачає десятки мільйонів щомісяця через відсутність відкритої конкуренції в більшості процедур.
АНТИГЕРОЇ 6-ТИ МІСЯЦІВ:
Номер | Організатор | Показник |
1 | Філія «Дарницький вагоноремонтний завод» | Економія в тендерах менше 0,5% |
2 | Філія «Дарницький вагоноремонтний завод», Філія «Панютніський вагоноремонтний завод» та Філія «Стрийський вагоноремонтний завод» | Великий відсоток закупівель у фірм -посердників |
3 | Філія «Центр забезпечення виробництва» | Неуспішні тендери на суму 3,7 мільярдів гривень (65% всіх процедур) |
4 | Регіональна філія «Південна залізниця» | Дискваліфікація в тендерах 371 пропозиції з 793 (47% пропозицій відхилено) |
5 | Регіональна філія «Львівська залізниця» | Не надання відповіді на запитання/скарги учасників в 7% випадках |
6 | ПАТ “Львівський ЛРЗ”, ПАТ “Запорізький ЕРЗ”, |
Застосування неконкурентних процедур (кількість відкритих тендерів – 0%). |
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.