Найпростіший спосіб зробити торги неконкурентними – прописати умови тендеру так, щоби ніхто не здогадався, що саме мав на увазі замовник. В цьому питанні винахідливості залізничних компаній просто таки немає рівних.
Автору цієї статті довелося кілька разів перечитати назву того, що має коштувати, на думку Центру забезпечення виробництва УЗ 230 мільйонів гривень. Уява створювала образи гібриду космічного шатлу, винищувача Stels і старої-доброї дрезини. Реальність виявилася значно банальнішою.
Згідно опису характеристик товару «автоколієремонтні літучки», як виявилося, розподілені на два види: з колісною формулою 6×6 (55 штук) та 6×4 (56 штук). Тож, принаймні, ми розібралися з наявністю рухомого механізму цього, ймовірно, транспортного засобу.
В додатку №10 занавіс нарешті впав: «Загальні вимоги. Спецавтомобіль призначається для перевезення робітничих бригад та спеціалістів, механізмів і інструменту по дорогах усіх технічних категорій і не призначається для перевезення пасажирів на регулярних автобусних маршрутах».
Далі замовник чітко перераховує технічні характеристики спецавтомобілів:
Колісна формула | 6х6 |
Кількість місць в фургоні, не менше | 20 од. |
Двигун виконання Евро-5, потужність двигуна не менше, к.с. | 310 |
Перед пусковий підігрівач двигуна | так |
Конструкція фургона | Каркасно-зварна з стального профіля, що складається з двох відсіків(пасажирського та вантажного) |
Салон | Суцільнометалевий з термоізоляцією |
Вентиляційні люки пасажирського відсіку | 2 од. |
Система опалення пасажирського відсіку | Двійна : працююча від автономного повітряного обігрівача салону, так і від системи охолодження двигуна |
Вантажний відсік | Габаритні розміри відповідно по ширині фургона та довжиною не менше 1,5м, передбачені двійні двері, які розташовані в задній частині і передбачені для завантаження обладнання |
Гарантійний термін експлуатації не менше | 12 міс. з дня передачі по акту прийому-передачі |
Рік виготовлення, не раніше | 2015 |
Загальна кількість автозасобів 111 одиниць. В народі їх називають «кунг» (вантажний автомобіль, обладнаний фургоном для перевезення невеликої кількості пасажирів і вантажів). Тобто середня вартість однієї літучки-кунга дорівнює 2,1 мільйони гривень, а це вартість двох вантажних напіввагонів! Середня ціна нового напіввагона коливається в діапазоні 850-950 тисяч гривень. Тобто замість «літючок» залізниця могла би придбати близько 250 нових вагонів для вантажних перевезень.
Отримавши хоч якесь уявлення про те, що мав на увазі замовник під «автоколієромнтими літючками» хочеться запитати, а як потенційний учасник такого тендеру міг віднайти його по назві серед тисяч інших державних закупівель?
Окрім цього тендерна документація явно порушує закон “Про публічні закупівлі” адже в ній перелічуються конкретні технічні характеристики без будь-яких альтернатив.
Але попри неймовірну заплутаність мільтимільйонного тендеру на його обрію таки з’явився ймовірний претендент. Полтавська ПАТ «Нафтоавтоматика» звернулася зі скаргою про продовження терміну поставки товару для можливості замовлення автомобілів КрАЗ 65053 у одного з офіційних постачальників даних автомобілів. ПАТ «Нафтоавтоматика» ймовірно має намір використати КрАЗи в якості шасі, які будуть додатково обладнані кабінами для перевезення відповідної кількості пасажирів.
Питання номер один – чому залізниця напряму не замовила автомобілі КрАЗ, вартість яких могла би бути вдвічі дешевше за ціну тендера. Так КрАЗ 65053 2015 року в роздрібній продажі можна придбати не дорожче 50 тисяч доларів (1,3 мільйони гривень). Дообладнання автомобіля фургоном для перевезення пасажирів навряд чи потягне на 800 тисяч. Тим більше, що вартість б/в «кунгів» (менш потужних) на різних шасі становить близько 150 тисяч гривень.
По-друге чи існує потреба саме в таких автомобілях? Чи раціональне використання для перевезення 20 пасажирів автомобіля з витратою палива понад 35 літрів на 100 кілометрів?
При цьому Придніпровська залізниця також оголосила тендер щоправда вже на просто “автолетючку” з вартістю всього 584 тисячі гривень. Технічний засіб має меншу потужність й іншу колісну базу проте це наврядчи суттєво позначиться на якості його роботи. Також Придніпровська філія принаймні вказала причетність автолетючки до траснпортних засобів спеціального призначення, що значно спрощує пошук потенційним учасникам тендеру.
Тендер на 230 мільйонів мав би бути значно зрозумілішим ніж назва предмету, якого не існує в природі, а його тендерна документація мала би містити більш конкурентні норми. Але якщо раптом вам трапиться «автоколієремонта літучка», пам’ятайте, коштує вона не дешево!
1 Коментар