АТ “Укрзалізниця” щодня проводить сотні закупівель на мільйони гривень, серед яких є чимало підозрілих і сумнівних закупівель. Та деякі з них виходять за межі дозволеного навіть з поправкою на такого замовника як УЗ.
На минулому тижні ZБК було опубліковано статтю про закупівлю “Донецькою залізницею” медичних масок на 10 млн. грн. за завищеною вартістю, що викликало негативну реакцію у менеджметну “Укрзалізниці”. Вартість однієї маски становила 14,5 грн. за шт. при купівлі 703 тис. одиниць.
На офіційному сайті “Укрзалізниці” була опублікована стаття у якій йдеться про те, що насправді “Донецька залізниця” нібито купує дуже якісні маски за ціною нижчою від середньої по Донецькій області.
“З метою заощадження часу на поставку товару розглядалися постачальники з Донецької області. За результатами моніторингу обрано компанію-переможця, яка запропонувала найкращу ціну, її продукція відповідала всім вимогам. Переможцем стало ФОП Волошин Михайло Олександрович.
Звичайно, журналісти могли знайти в інтернеті маски за нижчими цінам, але їхня якість викликає сумніви. Укрзалізниця ж закуповує для особистого захисту залізничників винятково медичні маски та медичні вироби“, – йдеться в повідомленні Укрзалізниці.
Замість того аби розібратись в сумнівній закупівлі, за якою мають заплатити чималу суму, УЗ, в звичній для себе манері, стала на бік закупівельників Донецької залізниці, активно виправдовуючи контракт з невідомим ФОПом, з надвисокими цінами.
На жаль, це вкотре демонструє, що незалежно від того хто очолює Укрзалізницю, весь її організм активно захищає будь-які корупційні прояви. Чи то супер непрозорий контракт по закупівлі газу. Чи то закупівля масок з можливою переплатою в понад 40%.
Цікаво, що в ці ж дні закупівлю масок проводила також і “Південно-Західна залізниця”. Щоправда ця залізниця купувала маски вже по 9 грн. за штуку, а не 14,50. При тому, що сума закупівлі “Південно-Західної залізниці” була на порядок менше – 1,3 млн. грн.
Тобто, якби “Донецька залізниця” придбала продукцію у того ж постачальника, що і Південно-Західна, то економія склала б майже 4 млн. грн.
При чому навіть в Маріупольському магазині “Епіцентр”, який найближче до замовника, тришарові маски в роздріб можна придбати значно дешевше, ніж за контрактом Донецької залізниці – по 13 грн./штука.
І про якість…
ФОП Волошин М.О., який і отримає 10 млн. грн. від “Укрзалізниці” не являється виробником пропонованої продукції. У договорі з Донецькою залізницею виробником значиться ФОП П’яних Анета Олександрівна.
Ні постачальник, ні виробник масок раніше ніколи не мали держконтрактів на постачання медичних масок. ФОП Анета П’яних лише поставляла захисний одяг, спортивний одяг та еко-сумки. А її найбільший контракт до цього складав 200 тис. грн.

Як зазначається в специфікації договору, маски мають бути виготовлені відповідно ТУ 3016314804.001-2020. Тобто виробник розробив техумови лише в 2020 році. Очевидно в розпал поширення загрози епідемії.
Також у договорі вказано, що продукція має бути виготовлена у 2020 році, а постачання має пройти у п’ятиденний термін після підписання договору.
ZБК зв’язалося із ФОП П’яних А.О., яка запевнила, що її виробництво може забезпечити виробництво максимум 5 тис. масок за тиждень, так як займатись медичними масками підприємець почала зовсім нещодавно. Тож виникає питання, як Донецька залізниця збирається закупити 703 тисячі масок цього виробника.
Щоб виготовити продукцію, зазначену в договорі, підприємниці, при нинішніх можливостях, доведеться працювати майже три роки. А ніяк не 5 днів, як вказано в договорі. І основною ж причиною обрання місцевого постачальника була терміновість закупівлі.
Більше того Анета Олександрівна повідомила, що маски її виробництва являються двослойними, тобто не можуть називатись медичними (необхідно три шари).
Ну і на останок – пропонована ФОП П’яних А.О. роздрібна ціна за одиницю становить 9 грн. за шт. Отже Донецька залізниця переплатила щонайменше 40% за маски гіршої якості, ніж в найближчому “Епіцентрі”.
А тепер згадаємо офіційне повідомлення Укрзалізниці про те, що постачальник запропонував “найкращу ціну”, а залізниця для своїх працівників закуповує виключно “медичні” тобто тришарові маски.

Та насправді, скоріше за все, жодних масок Донецька залізниця і не планувала закуповувати. Принаймні в таких обсягах. Був вказаний перший-ліпший виробник, аби прикрити багатомільйонне виведення коштів. З даного приводу ZБК вже звернулося до правоохоронних органів і єдине, що може врятувати залізницю – скасувати договір і насправді купити якісні маски для своїх співробітників по прозорій закупівлі.
З приводу активної позиції Укрзалізниці по захисту корупційної схеми залишається з сумом констатувати, що попри всі анонсовані зміни і реформи компанія відчайдушно охороняє корупційний стиль управління найбільшим державним активом…
1 Коментар