Нещодавно Укрзалізниця оприлюднила консолідовану фінансову звітність і вже встигла потрапити в скандал.
В УЗ порахували фінансовий результат без зобов’язань, які виникли у звітному періоді, але будуть виплачені протягом наступного року (окремі виплати працівникам). А це 700 млн. грн.
Без урахування цих видатків УЗ має прибуток в 200 млн. грн., а з урахуванням – збиток в 500. Тож все залежить від того, як дивитись на ситуацію.
Багато чи мало 200 мільйонів оголошеного прибутку можна зрозуміти аналізуючи всього кілька цифр:
- 41,3 млн. грн. за минулий рік склала зарплата 7 членів правління УЗ;
- В 2018 році УЗ провело на 19 капітальних ремонтів локомотивів менше ніж у 2017 році (середня вартість одного КР – 10 млн. грн);
- Близько 130 млн. грн. коштує один тепловоз ТЕ33А без урахування лізингових витрат.
Таким чином, на фоні 83 мільярдів грн. отриманих доходів 200 млн. виглядають, як досить штучний показник, отриманий результатом стримування фінансування своїх потреб. І цей показник має лише переконувати в тому, що все не так погано.
Але зрозуміти реальний стан компанії неможливо без врахування того, в якому стані знаходяться активи компанії і скільки та на яких умовах заборгувала Укрзалізниця кредиторам.
Оцінку активів компанії та порівняння з іншими європейськими залізницями ZБК робила в «Тіньовому звіті 2018 року», з яким можна ознайомитись в розділі «Дослідження». Тож ми не будемо акцентувати увагу на цьому питанні і лише обмежимося тим, що через відсутність належних капітальних інвестицій УЗ втратила 2/3 своєї початкової вартості. В найближчі роки Уряду і компанії доведеться шукати шляхи оновлення зношених активів. А це не 200 мільйонів, а сотні мільярдів гривень.
Тож скільки заборгувала залізниця?

Згідно консолідованого річного звіту Укрзалізниці загальні борги компанії на початок 2019 року складали трохи більше 50 мільярдів грн.
З них 9,36 мільярдів поточної торгової та іншої кредиторської заборгованості і 2,3 мільярди контрактних зобов’язань.
Кредитний портфель компанії складає 37 млрд. грн. З них 5,2 млрд. грн. «заморожених боргів» через окупацією окремих частин України.
Найбільша частина кредитів Укрзалізницею отримана в дол. США за відсотковою ставкою 10-12%. Це 83% від всієї заборгованості.
При цьому Українські банки пропонують кредитні лінії для бізнесу від 7,35% річних в дол. США.

Найвища ставка за кредитами в українській гривні – близько 20% річних. Заборгованість еквівалентна сумі 2,7 млрд. грн. отримані в дол. США під ставку 1-6% річних. І найвигідніші кредити отримані в Євро – під 0,4%. Але таких запозичень лише 5%.

Згідно фінансового звіту найбільшим тягарем для залізниці цього року стане позика Shortline PLC за розміщення євробондів на суму 500 млн. дол. США. За 2019 рік Укрзалізниці повинна погасити 60% цієї заборгованості, не рахуючи відсотки. А це 300 млн. дол., або понад 8 мільярдів грн.
Окрім цього необхідно сплатити близько 1,3 мільярди грн. відсотків за цією позикою.
В березні Укрзалізниця вже сплатила першу частину зобов’язань на 150 млн. дол. США. Але вже зараз керівництво залізниці задумується про нову позику під розміщення євробондів для погашення наявної, адже видатки у таких обсягах можуть суттєво вдарити по фінансовій спроможності.
Нагадаємо, що Укрзалізниця отримала позику ще в 2013 році, але до цього року лише сплачувала відсотки і не погашала заборгованість. Кінцеві розрахунки за позикою мають відбутись в 2021 році.
Кредитори:

Найдорожчі кредити Укрзалізниця отримала від російських «Сбербанка», «Промінвестбанка», банків Тігіпка («Таскомбанк») та Януковича (ПАТ «ВБР» перебуває в стадії ліквідації). Ставка в дол. США за цими кредитами складає 10,3-12%. І це вдвічі більше ніж за кредитами ЄБРР.
Основними об’єктами для отримання наявних кредитів були придбання 10 швидкісних електропоїздів «Хюндай» (260 млн. $), будівництво Бескидського тунелю (175 млн. $), закупівля вантажних вагонів (125 млн. $), рефінансування заборгованості (350 млн. $) та капітальні інвестиції (196 млн. $).
Згідно фінансового плану Укрзалізниці в 2019 році планує додатково залучити 49 млрд. грн. Зокрема 24 мільярди планується отримати в кредит від «Укргазбанк», 3,3 мільярди в ЄБРР та 15 мільярдів від інших банків.
Позначки:євробонд, кредит
1 Коментар