Минулого тижня українська гривня різко змінила динаміку курсу відносно іноземних валют. ЗМІ пов’язують це з «терміновою» виплатою 150 млн.$ заборгованості за євробондами. Тож за що платить залізниця і на скільки вигідною є історія з єврооблігаціями Укрзалізниці.
В 2013 році УЗ отрмала позику в сумі 500 мільйонів доларів США, надану Південній, Львівській, Донецькій, Південно-західній, Одеській та Придніпровській залізницям. Позика була надана компанією Shortline PLC для розміщення облігацій УЗ на міжнародних ринках.
Позичальник Shortline PLC був створений за кілька тижнів до укладання контрактів зі залізницею. При чому закупівля послуг відбулася за переговорною процедурою у єдиного представника. Офіційним обґрунтуванням цьому стала «нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів».
Власником Shortline PLC зазначена британська компанія з фінансового посередництва «TMF trustee limited».
Головним організатором запозичення згідно укладених договорів визначено британський банк «Barclays Banк PLC».
Як повідомляє «Апостроф», єврооблігації на суму 500 млн. $ були розміщені на Ірландській біржі під 9,5% річних у валюті. Це досить високий відсоток для операцій в іноземній валюті. Середній процент кредитних ліній в дол. США складає близько 3-6% річних.
Повне погашення паперів мало відбутися в травні 2018 року.
У 2015 році – після початку війни, компанія оголосила технічний дефолт за паперами. Позики залізниці потрапили під загальну програму реструктуризації.
З Shortline PLC вдалося домовитися про підвищення ставки до 9,875% в обмін на перенесення термінів повного погашення на 2021 рік. При цьому тіло кредиту вирішили розбити на шість траншів: березень і вересень 2019 – по 150 млн. $, березень і вересень 2020 та 2021 рр. – по 50 млн. $.
Окрім цього залізниця за весь період користування позикою має заплатити 300 млн. $ відсотків (25млн. $ кожні півроку). А це близько 1,3 млрд.грн.
Загальний відсоток користування позикою Shortline PLC складає 60% в дол. США.
А якщо перевести все це в національну валюту, то картина виглядає зовсім фатально: в 2013 році Укрзалізниця отримала позику в 4,2 млрд. грн., а станом на сьогодні має непогашений борг на близько 12 млрд. грн. уже заплативши близько 8 млрд. грн.
За цей час, окрім останніх 150 млн. $ погашення заборгованості, які дійсно скоротили борг компанії, Укрзалізниця заплатила майже 220 млн. $ відсотків і пені за прострочення заборгованості. І всі ці 220 млн. $ ні на копійку не зменшили тіло заборгованості в 500 мільйонів.
В 2017 році євробондами Укрзалізниці зацікавилося НАБУ. Несвоєчасні оплати і мільярдні відсотки за користування позикою Shortline PLC виглядають не надто вигідно для української компанії.

Попереду в Укрзалізниці погашення наступних 350 мільйонів боргу і близько 150 мільйонів відсотків. І все це в американській валюті. Зважаючи на те, що перший транш залізниця платила ледь не в останній момент і нібито не без допомоги з адміністрації президента прогнозувати легку долю позики Shortline PLC не варто.
Позначки:євробонд
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.