ZБК підготувало аналіз закупівель АТ “Українська залізниця” за І півріччя 2019 року. Порівняно з 6 місяцями 2018 року обсяг здійснених закупівель залізниці скоротився майже в 3 рази – з 15,9 млрд. грн. до 5,65 млрд. грн. І це перше падіння динаміки закупівель з 2016 року.
Аналіз-закупівель-АТ-_Українська-залізниця_Обсяги і динаміка закупівель:
За 6 місяців 2019 року замовниками АТ “Українська залізниця” оголошено 4,06 тисячі процедур закупівель на загальну суму 11 929 млн. грн.
Результати проведення закупівель:
– завершилися підписанням договору – 2 168 тендерів на суму 5 695 млн. грн.
– відмінені замовником – 274 тендери на суму 1 050 млн. грн.
– не відбулися через відсутність мінімум 2-х допущених учасників – 1 627 тендерів на суму 5 184 млн. грн.
Таким чином 52,6% закупівель (по вартості) виявилися невдалими і тільки 47,4% завершилися укладанням договору.
Тоді як середній показник завершених закупівель серед всіх замовників в Україні в 2019 році за даними ProZorro становить 65% та 35% невдалих закупівель. Таким чином показник АТ «Укрзалізниця» гірший від середнього на 27,1%.
Високий відсоток невдалих закупівель свідчить про низьку активність учасників ринку в закупівлях ПАТ “Українська залізниця” та неякісне планування закупівель компанії. Обидва фактори є негативними в питанні формуванні позитивного іміджу АТ “Українська залізниця” як потенційного ринку збуту для виробників та постачальників продукції.
Загальний показник обсягу здійснених закупівель зменшився в 3 рази порівняно з аналогічним періодом попереднього року – з 15,9 млрд. грн. до 5,65 млрд. грн.
Таке зниження свідчить про істотне скорочення обсягів закупівель компанії, що може мати негативні наслідки для забезпечення виробничих потреб залізниці та оновлення основних виробничих фондів.
Зменшення обсягів закупівель може бути пов’язане з високою динамікою настання зобов’язань за наявними запозиченнями та кредитними програмами компанії, яка спостерігалася в І половині 2019 року.
Планування закупівель:
За 6 місяців 2019 року оголошено 49% від запланованих на 2019 рік закупівель. При цьому підписано лише 40% контрактів відносно запланованих показників.
Це свідчить про низьку якість виконання планових закупівель.
Серед оголошених пунктів плану виключено замовниками 5% пунктів, 78% пунктів плану оголошені в місяць проведення закупівлі, 10% пунктів планів оприлюднені після оголошення закупівлі.
18% пунктів плану проведено зі змінами до початкового річного плану закупівель.
При цьому відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі” річний план закупівель є визначальним документом при формуванні закупівель, який спрямований на завчасне повідомлення учасників ринку про потреби замовника з метою планування виробництва та прогнозованості діяльності. Проведення закупівель, які не передбачені річним планом закупівель – заборонено.
Високий відсоток несвоєчасно оприлюднених пунктів планів не дають можливості учасникам ринку прогнозовано підходити до палнування участі в закупівлях АТ «Українська залізниця», що негативно позначається на кількісній та якісній конкуренції в закупівлях замовників.
Типи процедур:
В 2019 році 18,6% закупівель на загальну суму 1 053 млн. грн. проведено за неконкурентними процедурами:
Допорогова закупівля – 180 млн. грн.
Переговорна процедура 277 млн. грн.
Процедура звітування про укладений договір – 596 млн.
Однією з причин застосування переговорних процедур є торги, які не відбуваються двічі через недостатню кількість допущених учасників. В результаті у замовника з’являється право згідно Закону України “Про публічні закупівлі” здійснити пряме укладання договору з єдиним учасником.
При цьому низька кількість допущених до торгів учасників пояснюється як об’єктивними так і штучними факторами.
Об’єктивними факторами є обмежене коло постачальників окремих видів продукції, що закуповуються для потреб АТ “Українська залізниця”.
Необ’єктивними (штучними) факторами є:
– низька якість оголошення (не чітко вказані класифікація товару, назва; об’єднання великої кількості різних видів товарів в один лот закупівлі; надмірні формальні вимоги). 76,4% всіх процедур АТ “Українська залізниця” за 2018р. згідно даних модулю аналітики bipro.prozorro мають низьку якість оголошення;
– високий відсоток дискваліфікації учасників – 22,1% всіх пропозицій, поданих учасниками в тендерах Укрзалізниці;
– незручні умови виконання поставок (вимога здійснення поставок товарів до 30 днів від заявки замовника при значних обсягах закупівлі; довготривалі контракти зі статичними цінами без врахування коливань ціноутворюючих факторів ринку; вимога постачання продукції в різні регіони країни за однією процедурою);
– затримки оплати за поставлений товар, як наслідок неефективного планування господарської діяльності;
– негативна репутація АТ “Українська залізниця” як замовника.
Економія:
АТ “Українська залізниця” має суттєво нижчий показник економії від середнього по Україні – 3,1% за 2019 рік при середньому по Україні 4,9%.
Таким чином показник економії в тендерах ПАТ “Українська залізниця” на 37% гірший за середні показники замовників в ProZorro.
Причинами цього є низька конкурентна активність (в 79,03% тендерів Укрзалізниці спостерігається мінімальне зменшення цін) та наявність антиконкуренних узгоджених дій (близько 40% тендерів мають ознаки узгодженості дій учасників).
Конкуренція:
За 6 місяців 2019 року на тендерах АТ “Українська залізниця” середня кількість учасників (кількісна конкуренція) склала 1,6 для всіх оголошених процедур та 2,7 для конкурентних успішних процедур.
Середній по Україні показник учасників в 2019 році дорівнює: 2,38 для всіх оголошених та 2,73 для конкурентних успішних процедур.
Низька кількість учасників в усіх процедурах обумовлена високим відсотком невдалих процедур. При цьому в успішних процедурах показник кількісної конкуренції дорівнює середньому по Україні.
В 62,5% всіх процедур спостерігається мінімальна кількість цінових унікальних пропозицій (2 учасника на лот або менше).
В 65,9% процедур учасник переміг без цінової конкуренції в аукціоні. Тобто протягом трьох раундів аукціону жоден з учасників не знижував початкові ціни, що свідчить про низький відсоток якісної конкуренції в закупівлях.
Загалом за 2019 рік в закупівлях АТ “Українська залізниця” прийняли участь 2 050 учасників. З них 705 учасників стали переможцями процедур. З них з 260 учасниками укладено контракти на загальну суму понад 1 мільйон гривень.
При цьому 74% обсягу всіх закупівель по сумі контрактів (3,46 млрд. грн.) припадає на 20 найбільших постачальників.
Отже закупівлі АТ “Українська залізниця” мають високий відсоток монополізованості. Більшість закупівель відбуваються без цінової конкуренції в аукціоні за мінімальної кількості учасників в лоті. Це свідчить про неефективне використання майданчика ProZorro. Переважна сума контрактів припадає на відносно вузьке коло постачальників.
Дискваліфікації:
АТ “Українська залізниця” протягом останніх років було лідером в таких негативних показниках як кількість оскаржень та кількість дискваліфікацій учасників.
В середньому 22,1% пропозицій учасників дискваліфіковано тендерними комітетами, при тому, що середній показних дискваліфікацій по Україні знаходиться в межах 15%.
З загальної кількості 7 230 цінових пропозицій учасників, 1 596 пропозицій визнані замовниками невідповідними тендерним вимогам.
Причинами надвисокого показника дискваліфікацій зокрема є надмірні вимоги замовників в частині надання погоджень, листів-підтверджень, надмірно деталізовані вимоги до продукції та інші формальні вимоги, які не мають визначального впливу на якість пропонованої продукції.
Окремим випадками надмірних вимог є процедура допуску до застосування олив та мастил, наявність попереднього досвіду використання на залізницях України елементів інтер’єру та гігієни пасажирських вагонів, погодження технічних умов на виробництво деталей залізничного призначення та ін.
Всі ці вимоги не є гарантією постачання якісної продукції так як не впливають на процес приймання кінцевої продукції і містять здебільшого обмежувальний характер конкуренції учасників.
За даними ProZorro за 6 місяців 2019 року в тендерах філій та підприємств АТ “Укрзалізниця” подано 215 скарг до колегії АМКУ. З яких 77 скарг, або 36% від загальної кількості були визнані обґрунтованими та задоволені.
508 вимог учасників були задоволені замовниками та внесено зміни до тендерної документації.
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.