Напередодні запуску Бескидського тунелю, одного з небагатьох доведених до кінця проектів “Укрзалізниці”, редакція ZБК вирішила дослідити питання його побудови.
Від українських ЗМІ проект побудови тонелю отримав назву “Вікно в Європу” через пропускну спроможність, адже замість столітнього одноколійного тонелю ми отримаємо новенький двоколійний з підвищеною швидкістю переміщення. Тай кількістю успішних проектів Укрзалізниця не надто балує.
Бескидський тунель розташований на напрямку перспективного розвитку сполучення Москва – Відень колії 1520 мм на 1637-1638 км перегону Бескид – Скотарське Львівської залізниці. Одноколійний Бескидський тунель розташований на електрифікованій двоколійній дільниці.
Для реалізації будівництва нового залізничного Бескидського Українською залізницею було підписано 2 кредитні угоди з Європейським банком реконструкцій і розвитку на 120 мільйонів доларів (в 2007 році) та Європейським інвестиційним банком на 55 мільйонів євро (в 2016 році). Згідно фінансовго плану Укрзалізниці на 2018 рік поточна заборгованість по обом кредитам становить понад 2 мільярди гривень (близько 75 мільйонів доларів).
У 2011 році було укладено договір підряду на проектування та будівництво тунелю з Будівельною асоціацією „Інтербудмонтаж”, яка визначена на підставі проведення міжнародного тендеру. Згідно з договором підряду вартість робіт становить 131 млн. євро, а довжина самого об’єкту становить 1764,5 м.
Окрім „Інтербудмонтаж” допоміжні роботи по Бескидському тунелю також виконували ряд інших фірм, зокрема ТОВ “Дахмонтажрембуд” (зведення підпірної стіни), ТОВ “Трнасстроймеханізація” (будівництво дороги до будмайданчика), ПП “ВО “Габіони Захід України” (ліквідація розмивів берегів р. Опір).
Таким чином загальні витрати на будівництво Бескидського тунелю складають близько 150 мільйонів євро.
В той же час у Чехії теж закінчується будівництво найбільшого залізничного тунелю в країні – Ейповіце протяжністю 4 150 метрів, що майже на 2,4 км. довший за Бескидський. Початок його експлуатації планується також в 2018 році, хоча роботи розпочаті на 2 роки пізніше.
Сума контракту будівництва чешського тунелю склала 3,9 мільярди крон. Згідно курсу це становить близько 155 млн. євро, що лише на 5 млн. євро більше за вартість вдвічі меншого Бескидського тунелю.
Також тунель Ейповіце розрахований на швидкість 120-160 км/год. з можливістю його модернізації до 200 км/год. в той час як вітчизняний розрахований лише на 60-70 км/год. Чи можна назвати тунель з даною швидкістю переміщення вікном до Європи – питання риторичне. Можливо влучніша назва мала б бути “кватирка до Європи”?
Ну і звісно ж при будівництві українського тунелю не обійшлося без корупції. Згідно кримінальної справи ГПУ №52016000000000089 керівництво Центру управління промисловості УЗ без проведення тендерних процедур, уклало через ПрАТ «Коростенський завод залізобетонних шпал» договори на користь ТОВ «Корпорація КРТ», ТОВ «Арго», ТОВ «НВФ Колія» та ТОВ «Промбудколія» на суму 152 млн. грн. Всі згадані фірми пов’язують з народними депутатами Дубневичами. Ярослав і Богдан Дубневичі залишаються кінцевими власниками «Корпорації КРТ», а ТОВ «Арго», «НВФ Колія» та «Промбудколія» виступали її посередниками. В результаті збитки УЗ склали щонайменше 26 мільйонів гривень. Цікаво, що недійсність самого договору в суді доводило НАБУ, а не Генпрокуратура.
Проте, незважаючи на це, “Центр сервісного забезпечення” вже придбав на 300 тис. грн. 400 медалей для нагородження найвидатніших осіб. Але виходячи з того, що роботи проводились підрядними організаціями за гроші європейськх банків та не без корупційних моментів, не зовсім зрозуміло кого мають нагороджувати. На жаль для України будь-який завершений проект перетворюється на велику перемогу з політичним відтінком. Тож чекаємо на офіційну церемонію відкриття.
Написати відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.