На початку травня стало відомо про те, що Росія планує відновити 34% мита на українські залізничні колеса. Це означає значне обмеження продажів коліс виробництва «Інтерпайп», яке належить Віктору Пінчуку.
Зважаючи на те, що близько половини коліс в минулому році «Інтерпайп» експортував до РФ, це автоматично означає суттєве обмеження доходів для підприємства українського олігарха.
Проте на допомогу вирішила прийти державна Укрзалізниця. Філія «Центр забезпечення виробництва» УЗ оголосила 2 тендери: 1,9 млрд. грн. на постачання суцільнокатаних колес та 505 млн. грн. на постачання чорнових бандажів.
Ця закупівля виглядає аж надто астрономічно, зважаючи на реальний стан залізниці.
По-перше, навіть в ті роки, коли залізниця випускала по 3 тисячі нових вантажних вагонів, і нарощувала темпи ремонту наявного парку, обсяги закупівлі коліс і бандажів не перевищували 1 млрд. грн. на рік. З минулого року Укрзалізниця фактично зупинила виробництво нових вагонів, а ремонт старих відбувається значно повільнішими темпами ніж раніше.
По-друге нещодавно УЗ вже провела аналогічні закупівлі на майже 200 мільйонів. І цього обсягу має вистачити, принаймні, на перше півріччя.
Тож говорити про наявність реальної потреби в такому обсязі закупівлі можна тільки у випадку, якщо Укрзалізниця планує виготовляти по 3-4 тисячі нових вагонів на рік і відновить обсяги ремонту, а в умовах фінансової кризи це виглядає надто фантастично.
Отже єдиним логічним поясненням таких тендерів є «допомога» «Інтерпайпу», якому треба компенсувати втрату російського ринку. При цьому УЗ може накупити бандажів і коліс на роки вперед, як раніше купувала скріплення Дубневичів.
Але цікавим є не тільки обсяг можливого контракту, але й його ціна.
За останні 2 роки «Інтерпайп» підняв ціну на суцільнокатані колеса для УЗ на 100% – з 16 тис. грн. до 30 тис. грн. без ПДВ за штуку. Стрімкий злет цін на фоні здешевшання сталі і зменшення курсу долара сама УЗ виправдовувала підвищеним попитом на колеса. Але зараз цей попит може миттєво розвіятись, та залізниця навіть не планує знижувати ціну.
В тендері на 2 мільярди УЗ визначила очікувану вартість на рівні 30 тис. грн. без ПДВ за суцільнокатане колесо. Проте на російському ринку, куди експортував колеса «Інтерпайп», АТ «Євраз» виставив травневу ціну в 68 980 рублів за штуку. Це еквівалентно 27 тис. грн.
При цьому в РФ розслідують дії «Інтерпайпу» як демпінгові, що означає, що український виробник пропонував нижчі ціни, ніж російські.
З цього можна зробити висновок, що в Росію, навіть з урахуванням транспортування та митних зборів, «Інтерпайп» продавав колеса дешевше, ніж для «Української залізниці». Але навіть після того, як РФ зачиняє двері для компанії Пінчука, ціна для УЗ не опуститься на попередній рівень 450-500$ за суцільнокатане колесо.
Все би не виглядало на стільки трагічно, якби та ж Укрзалізниця не вводила екстрені заходи для подолання кризи і не відправляла своїх працівників на 4-денний графік роботи. В 2020 році компанія може залишитися з «діркою в бюджеті» в близько 15 млрд. грн. Велику частину з яких може скласти «допомога» компанії олігарха.
2 коментарі