2017 рік міг стати переломним для найбільшого державного підприємства. Словосполучення “залізниця” і “реформи” лунали все частіше і багато хто дійсно вірив в реформаторський потенціал так званої команди Балчуна.
Але і цього разу шанс на зміну курсу прямування відчизняної залізниці був змарнований. По-перше “польська команда” дійсно виявилася не готовою резикувати чи іти у серйозний наступ. Інтереси надто великого кола державної верхівки так чи інакше пов’язані з Укрзалізницею. Відкрито заговорили про інституції “смотрящих” за залізницею. Пізніше сам Балчун зізнається, що ходив на роботу в бронежилеті і назвав найбільшим своїм успіхом те, що він вижив в майже варварській державі.
Якщо з оновленням рухомого складу на УЗ минулого року дійсно були успіхи (вперше за довгі роки вагоноремонтні заводи Укрзалізниці вийшли на серійне виробництво), то в питанні боротьби з корупцією компанія так і не наважилася зробити бодай перший серйозний крок.
Ще в 2016 році Укрзалізниця прийняла рішення про створення “комплаєнс офісу”. Тоді цю подію гучно анонсували і навіть повідомили, що до створення антикорупційного органу запросили міжнародного експерта Карстена Манке.
Минуло півтора роки і про проблему корупції згадав виконуючий обов’язки голови правління Євген Кравцов. Запуск “комплаєнс офісу” став чи не найпершою публічною заявою, яку зробив Кравцов але так і не реалізував.
Аналогічною ситуація залишалася і з антикорупційною програмою компанії. Пізніше НАЗК зробить кілька приписів керівництву залізниці через те, що за 2 роки існування антикорупційної програми вона жодного не перевірялася і залишається суто декларативним документом.
Орган, на який тимчасово покладено функції протидії корупції – Департамент безпеки Укрзалізниці, і сам викликає багато запитань. Зокрема його новопризначений директор Володимир Ковтун (у вересні несподівано змінив на посаді попередника Нємцова з невідомих причин) не подав декларацію ні при вступі на посаду, ні за результатами 2017 року. Багато його колег також не подали декларації, а це мали би бути зразкові працівники, яким довірено контролювати зокрема і питання корупції.
З декларації за 2016 рік відомо, що при родинних доходах сім’ї Володимира Ковтуна в 350 тисяч гривень за рік, він є власником дорогих годинників, автомобіля Land Rover, чотирьох квартир і 1,2 мільйонів гривень заощаджень.
Поряд з цим відбулася ціла хвиля гучних затримань і виявлення корупційних дір. Серед яких викриття СБУ організованих схем із закупівлі непридатного обладнання і запчастин на суму понад пів мільярда гривень і затримання кількох високопосадовців. Зокрема призначений за невідомим принципом в.о. керівника Департаменту внутрішнього аудиту Джакеллі Вахтангі був спійманий на вимаганні 300 000 доларів за прийняття на вакантну посаду керівника внутрішнього аудиту на Південно-Західній залізниці.
Таким чином суми, за які вирішуються кадрові питання на залізниці не просто вражають, а наштовхують на роздуми щодо можливої неправомірної вигоди, яку мають отримувати посадовці аби покривати такі хабарі.
Не сталося кардинальних змін і в інших сферах діяльності УЗ.
Команда “Zалізниця без корупції” підготувала розгорнутий звіт за результатами моніторингу процесів в ПАТ “Українська залізниця” в 2017 році. Протягом року нами було досліджено близько 800 тендерів, понад 100 судових рішень та проведено аналіз якості кадрової і управлінської політики найбільшої державної компанії. Звіт включає в себе найбільші корупційні зловживання, найбільші відкриті кримінальні справи, найпоширеніші порушення та рекомендації.
Посилання на документ: Антикорупційний аналіз Укрзалізниця – 2017
Антикорупційний аналіз Укрзалізниця - 2017
3 коментарі