Попри те, що за офіційною версією грошей на залізниці постійно не вистачає, саме ж бідуюче державне підприємство примудряється з року в рік розробляти нові схеми освоєння цих дефіцитних коштів. Спочатку там усвідомили, що не треба утримувати власний персонал прибиральників на вокзалах і платити їм копійки, а краще замовити супердорогих клінінгових послуг. Потім вирішили, що й вагони можна «підготувати в рейс» не силами провідника, а цілої організації, приписавши цій послузі кілька нулів. Та й охорону залізничних об’єктів теж можна замовити. Дарма, що у залізниці є власна воєнізована охоронна служба.
Так Укрзалізниця почала витрачати на сотню-дві мільйонів в рік більше.
Але то все був розмах далекий до апетитів певних посадовців і їх напівкримінальних друзів. Справжнім ласим шматком у великому розпилі залишалося обслуговування рухомого складу. Золоті гори великих тендерів виблискували в недосяжній далині і заохочували на нові корупційні вояжі.
Навесні цього року крига здригнулася і таки дала велетенську тріщину в 90 мільйонів. Але це тільки початок…
Рейкові автобуси 620М і дизель-поїзди 630М виробництва польської «Pesa» почали з’являтись на українській залізниці в останні 10 років. Спочатку автобуси рекламували як альтернативу старим дизель-поїздам. Мовляв швидкі і компактні рейкові автобуси здатні витіснити з ринку приміських перевезень застарілі і енерговитратні Д1 і ДР-1.
Проте їх так і лишилося лише 2 десятки, а цього року залізниця вирішила, що і ремонтувати їх власноруч справа «невигідна».
Так відразу обидві залізниці де експлуатуються ці автобуси – Південна і Львівська оголосили тендери на послуги технічного обслуговування і поточного ремонту дизель-поїздів 630М і рейкових автобусів 620М.
Тендер на 14 мільйонів гривень від Львівської залізниці 25 липня виграло ТОВ «Рейл-Технік», заснована 2,5 роки тому.
За ці кошти «Рел-Технік» має надати послуги 40 техобслуговувань ТО-3 та 9 поточних ремонтів в обсязі ПР-1, ПР-3.
При цьому послуги будуть надаватись саме на виробничих потужностях залізниці. Згідно проекту договору ТО-3 і ПР-1 має виконуватись у відокремленому підрозділі залізниці «Локомотивне депо Львів-Захід», а ПР-3 на «Тернопільському колійному ремонтно-механічному заводі».
Також в договорі зазначено: «Місце надання послуг (приміщення для надання об’єму послуг вказаних в п.1.1, а також місце тимчасового розміщення запасних частин та матеріалів, необхідних для надання послуг) Замовник надасть Виконавцю в рамках цього Договору на безкоштовній основі».
Тобто Львівська залізниця з доброго веління неосяжної щедрості вирішила безкоштовно «позаємствувати» всі необхідні умови підряднику, який, мабуть, таким багатством не володіє.
Також в договорі зазначається, що деталі, які було замінено в процесі ремонту або обслуговування повертаються залізниці для їх подальшого ремонту.
Тобто Львівська залізниця за власний кошт утримує виробничу базу, надає її безкоштовно виконавцю робіт та ще оплачує ремонт замінених вузлів і деталей. Умови неймовірно вигідні.
Цікаво, що в договорі навіть є цілий розділ про «антикорупційне застереження», в якому наприклад зазначається таке: «Сторони визнають та підтверджують свою повну нетерпимість до діянь, предметом яких є неправомірна вигода, зокрема й до корупції…».
Поглянувши на попередні пункти договору якось на рахунок нетерпимості до корупції у сторін можна й засумніватись.
Але ж поглянемо детальніше на учасників тендеру.
Участь в процедурі взяли тільки дві компанії – ТОВ «Рейл-Технік» та польське Railonics Sp. z o.o.
Директором польського «Рейлонікс» є такий собі Едуард Долгих. На його сторінці в LinkedIn вказано, що до липня 2016 року він працював технічним директором в ТОВ «Рейл-Технік». Тобто працював в фірмі свого конкурента по тендеру.
Окрім цього зазначається що до 2008 року Долгих працював на Укрзалізниці.
Фірма Railonics Sp. z o.o. зі статутним капіталом в 5 тисяч злотих прописана в місті Кракові, за адресою Stanisława Kunickiego 5/201. За цією ж адресою зареєстровані ще близько двох сотень польських фірм.
Краків, Stanisława Kunickiego 5/201
В довідці про штат працівників, які мають кваліфікацію для виконання ремонту і обслуговування рейкових автобусів фірма вказала 5 працівників з українськими прізвищами, 3 з яких мають неповну вищу освіту:
Але польський «Рейлонікс» програв тендер Львівської залізниці українському ТОВ «Рейл-Технік», пропонуючи на 25 тисяч гривень більше за свої послуги. Звісно ж фірми не стали змагатися за закупівлю і понижувати ціну, а розійшлися мирно, що не дивно при наявності давнього знайомства керівників цих двох фірм.
Власником і директором ТОВ «Рейл-Технік» записаний мешканець Сумської області Дмитро Луценко.
Фірма прописана у Львові на вулиці Каменярів в будинку №3, квартира 2Б.
В довідці про наявність обладнання та матеріально-технічної бази «Рейл-Технік» вказало, що володіє діагностичним комплексом, інструментом і модулем віддаленого зв’язку RS232 (WiFi).
Отже жодної згадки про наявність виробничих потужностей (окрім квартири у Львові) і досвіду виконання аналогічних договорів ми не бачимо.
До того ж в довідці про штат фірма вказала, що має тільки 4 працівники, які і повинні забезпечити високотехнологічне обслуговування і ремонт польського рухомого складу. Із цих чотирьох працівників тільки один має вищу освіту. До того ж зазначено, що працівники входять до сервісної групи з обслуговування рейкових автобусів та обслуговування систем кондиціонування і туалетів швидкісних поїздів «Хюндай».
При цьому офіційно ТОВ «Рейл-Технік» не вигравало жодного тендеру. Тож що це за сервісна група і на яких умовах вона працює сказати важко.
В тендері Південної залізниці на обслуговування рейкових автобусів 620М як не дивно з’явилися ті ж ТОВ «Рейл-Технік» та умовно польська компанія Railonics Sp. z o.o. Отже і результат іще одного тендеру на 12 мільйонів гривень ми вже можемо передбачити.
От тільки скоріше за все виконувати роботи від імені нової компанії будуть ті ж працівники залізниці, яких швиденько переоформлять на нового роботодавця з львівської квартири і можливо запропонують трохи вигіднішу заробітну плату. Певно, що запас для цього в очікуваній вартості закупівлі таки залишили.
І тут варто пригадати, що за таким же принципом розігрувалися 60 мільйонів в цьогорічному тендері на обслуговування двох швидкісних електропоїздів Skoda. Представництво “ Hyundai Corporation Co.LTD.” тоді надало довідку про наявність 5 працівників, які мають забезпечити якісний ремонт швидкісних поїздів. За тією ж схемою залізниця безкоштовно надає свою виробничу базу в мотор-вагонному депо Дарниця і за власний кошт забезпечує перевезення співробітників приватної компанії до місця проведення ремонту.
Чомусь не полишає відчуття того, що цьогорічні тендери можуть стати початком великої корупційної ери заробляння на технічному обслуговуванні тягового рухомого складу. Адже розігнатись є де – попереду ще 2,5 тисяч локомотивів і більше тисячі електропоїздів та дизель-поїздів. Від великої ремонтно-виробничої бази Укрзалізниці вже за кілька років може не лишитися і згадки, а колишні залізничні цехи обживуть на безкоштовній основі приватні компанії з дуже міцною репутацією. І скільки б Укрзалізниця не отримувала коштів від своїх споживачів – їх так і не вистачатиме на всі потреби. Бо потреб у залізниці стає все більше…
Володимир Даценко
2 коментарі